Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1257 ggr
Yuuuhanna
2017-05-03 10:16

Paprikaplantor

För en månad sen ungefär sådde jag fröna från en paprika jag hade hemma. Jag tror den var ekologisk men är inte helt säker. Idag har jag ca  20plantor på 1dm. Dom växer och verkar trivas. Vad kan jag förvänta mig av dessa? Kan jag få frukt, hur stora blir dom? Hur ska dom skötas? :)


Annons:
smellcaramell
2017-05-03 11:40
#1

Min erfarenhet säger mig att du inte bör förvänta dig frukt när du sått dem så pass sent, jag sår mina i januari-februari för att de ska hinna blomma, pollineras och få frukten att mogna.

Paprikor kräver mycket vatten och omplantering minst 3 gånger(jag brukar först så runt 4 stycken i samma kruka modell större, när de är runt 3 cm delar jag dem till varsin kruka runt 4-5 cm diameter. Precis innan de får 3e bladparet nyper jag av det andra bladparet så det bara finns ett bladpar kvar, skolar om dem till en kruka runt 15cm diameter när de börjar växa igen och till sist en sista omskolning när de börjar få knoppat och då till en kruka på runt 20cm diameter.

Mina plantor brukar bli runt 35-50cm höga och de behöver någon sorts stöd när de bär frukt då frukten blir så tung att plantan går av annars. Vill stå soligt och vattnas varje/varannan dag, det märks fort hur mycket vatten de vill ha då de blir väldigt ledsna när de får för lite.

Bjornen
2017-05-04 06:59
#2

Det är klart att det blir skörd, men inte säkert i år. Köpta frukter är oftast senare sorter än om du köpt frön.

Upp till toppen
Annons: