Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5178 ggr
Linneahhs
4/23/17, 1:17 PM

Paradisträd sjuk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har haft ett litet paradisträd i några år nu. Såg att den börjat få vita prickar och ett vitt spindelnät. Min mamma sa att det berodde på löss. Jag blandade vatten med lite gulsåpa och sprejade in den med det. Vet nu att man bara ska göra det en gång i veckan men jag gjorde det två gånger på samma dag + en gång nästa dag… Nu är den lite skrynklig. Några veckor senare har den fortfarande inte blivit bra. Kände på undersidan av bladen och de är kladdiga. De gamla bladen längst ner blev bruna och trillade av men det kommer nya där uppe. Mitt paradisträd har alltså ett spindelnät, några stora, vita prickar PÅ bladen, många små vita prickar under bladen, några blad som åker av och kladdig undersida.. vad ska jag göra? Snälla hjälp mig! (Se "spindelnät" på bilden)

Annons:
Bjornen
4/26/17, 11:28 AM
#1

Ser ut som bomullslöss/ullöss.

[SuperNaturalBeing]
5/1/17, 11:26 PM
#2

jag skulle börja med att duscha av den ordentligt så den blir ren från alla nät och insekter och såpa. Sen vet jag inte riktigt. Att spreja med såpa har fungerat på de parasiter jag själv haft på mina växter så tror inte det är därför bladen blivit skrynkliga, eller så har du gjort det för mycket bara? då får du ju dra ner och enbart spreja nån gång i veckan, alternativt skaffa ett medel som är speciellt designat för att få bort insekter från växter. Då VET du ju att det inte är skadligt för växten. Att plantan tappar blad beror nog på insekterna. Det är jag rätt säker på (för alla mina växter som fått insektsangrepp har fått bruna blad som sedan fallit av), men skrynkligheten är märkligare. Jag själv har upplevt skrynklighet på paradisträd och då berodde det på att jag vattnat fel. Första gången hade jag vattnat för mycket så rötterna ruttnade och då kunde inte bladen få vatten (den plantan gick inte att rädda och ruttnade till sist helt) och andra gången för att jag vattnat för lite, vilket ordnade upp sig när jag vattnade igen och bladen kunde "fylla på" sig.

Bjornen
5/2/17, 4:20 AM
#3

Skrynkliga blad beror ofta på för lite vatten och är plantans sätt att minska vattenavdunstrningen från bladen. En växt som torkat ur väldigt mycket får inte sedan övervattnas utan vattna försiktigt igen. Stor risk att ett försvagat rotsystem dör. Sänk ner hela plantan i vatten med bara krukklumpen ovan vattnet. Låt stå 1 dygn och alla löss har dött. Upprepas en ytterligare gång 2-3 veckor senare eftersom vissa ägg kan överleva dränkningen.

Upp till toppen
Annons: