Annons:
Etiketterpelargonerspeciella-krukväxter
Läst 2418 ggr
Derrtag
4/22/17, 6:38 PM

Försök med citronfrön

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har redan försökt ett par gånger med att odla speciella växter (av frö) hemma, men hittils gick den absolut inte.😐 Avokadon har spruckit och gått sönder och clementinen ruttnade😕. Men nu har jag försökt med några citronfrön, det kan ju funka… 😃

Resultatet hittils:

Dag 1 - jag hade 5 frön, två av dem verkade ganska dåliga, men jag försökte med dem också. Jag satte dem i ett servett som jag spreyade lite vatten på och vek servetten. Sen hade jag lagt det i en "lufttät" påse och placerade den på ett varmt ställe.🌺

Annons:
Derrtag
4/22/17, 6:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Dag 8 - Nu har det gått åtta dagar, och jag kollade hur frön var. Och jag upptäckte att från 3 av 5 frön hade det kommit fram en liten grodd!😃 Nu är det bara att vänta och när de blir lite större ska jag plantera dem🙂 (Jag  kastade den två som var dåliga från början,  jag tror inte att det blir något utav dem) Ignorera mitt hår på den ena bilden, tack😃

Maria
4/22/17, 6:45 PM
#2

Spännande.🙂

De gånger jag satt kärnor så har jag planterat dem direkt i jorden och det har för det mesta funkat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Derrtag
4/22/17, 6:47 PM
#3

#2 Jag har också testat det, men mina har bara ruttnat, förmodligen för att jag vattnade otroligt mycket😞

Maria
4/22/17, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Testa lite större kärnor också. Detta är en mango.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Derrtag
4/22/17, 6:57 PM
#5

#4 Wow, så snygg😍 Nästa får nog bli antigen mango eller avokado (igen🙂).

beem
4/22/17, 7:53 PM
#6

Jag har också testat med Avokado men den ville inte. 

I år har jag satt Mango och Kiwi. 

Det är så roligt när det lyckas.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
kickboard
4/23/17, 9:08 AM
#7

Avokadoplantor blir inte fina alls. Kastade mina då de såg så trista ut.

Derrtag
4/23/17, 11:58 AM
#8

#6 Ja, det är superkul! Jag har kollat på apelsinfrön som jag trodde var helt döda och ruttnade, men då var det en som har grott ut😃 KIwi? Den har ju jättesmå frön😮. Lyckades du med det?

#7 Nej, fina blir de kanske inte, men du behöver inte gå till butiken om du blir sugen på avokado😉

Maria
4/23/17, 12:00 PM
#9

Man lär nog aldrig få frukt på sina egenplanterade avocadokärnor😉 men det är ju alltid kul med den gröna plantan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Derrtag
4/23/17, 12:08 PM
#10

#9 Hehe, jaså? Nu blev jag jättebesviken😭😃 Nej, men det är så roligt att se plantan växa och fodras, sen kan den bli upp till 1 meter, så det blir fin och stark med🙂

NatasjaHemby
4/23/17, 1:40 PM
#11

Avokadoplantor är ju jättefina! Min kraftigaste planta blev över 2 meter hög med en massa sidoskot och stora, fina blad. Tyvärr dog den när vi överlät skötseln till en hyresgäst 😕 Viktigast är att beskära dem rätt, jag har en nu som jag misslyckats med och som mest ser ut som ett enormt T.

SE*Simbelmynes

Derrtag
4/23/17, 1:55 PM
#12

#11  Två meter😮! Det var stort. I deras naturliga område kan de bli 20 meter😛men 2 meter är väldigt stort. Hade du det inne, eller ute på varmare dagar?

NatasjaHemby
4/23/17, 5:37 PM
#13

#12 Mestadels inne vid ett soligt fönster, men ute på min inglasade balkong första sommaren. Sådde kärnan på våren och plantan dukade under på sommaren drygt tre år senare. Tur på sätt och vis att det inte blev äldre, för jag har inte obegränsad takhöjd 😛

SE*Simbelmynes

Annons:
Derrtag
4/23/17, 6:22 PM
#14

#13 Okej, tack!🙂 Jag vill så gärna ha en avokado planta🌺

beem
4/23/17, 11:12 PM
#15

#8  Ja Kiwin gick ganska bra  att få ut fröerna av men Physalis var inte lätt.  Jag visste knappt om det var frö det jag såg. Petade ut och la på papper för att torka……….och jaaa det var fröer 🙂 och de grodde på ca 7-10 dagar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

NatasjaHemby
4/24/17, 10:17 AM
#16

Angående avokadon så brukar kärnan spricka när den gror. Är du säker på att den inte bara var på gång? Det kan även ta upp emot två månader innan den gror, så ha tålamod! 🙂 Håller även med #4 om att testa mango. Den kan också gro långsamt, men det blir ett vackert litet träd.

Om jag får tipsa om exotiska saker som jag inte rekommenderar att odla så måste jag säga cherimoya. Otroligt vackra frön och lätta att få att gro, men så himla tråkig planta. Bättre att göra något fint av själva fröna 🙂

SE*Simbelmynes

Derrtag
4/24/17, 4:06 PM
#17

# 15 Kul att det gick bra med kiwin och den andra😃 (Physalis? Har aldrig sett sånt🤔😞)

#16 Nej, igentligen är jag  inte  helt säker på att avokadokärnan, det har spruckit och direkt då hade min mamma passat på och slänga dem (de luktade inte så gott sa hon😃)

Tråkig planta?🤔 Hur menar du det?😃Annars är det väldigt säkert att jag inte kan testa så många exotiska växter för de finns  frukt av dem här😐

NatasjaHemby
4/24/17, 4:36 PM
#18

#17 Tråkig som i helt anonym, den var liksom inget speciellt på något vis. Hade den vuxit utomhus så hade man inte sett den alls eller tagit den för ett ogräs. Dessutom vissnade plantorna hela tiden i toppen om inte jorden var ständigt fuktig.

SE*Simbelmynes

Gladflicka
4/24/17, 11:06 PM
#19

Vad roligt att hitta denna tråden! Helt ny inne på trädgård men tänkte kika efter tips då jag också petat ner citronkärnor i lite jord idag. Hur mycket sol och vatten behövs nu i början? Något särskilt som är bra att tänka på? Tacksam för alla tips (/nybörjare 😊)

Derrtag
4/30/17, 8:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#20

#19 Hejsan! Vad roligt att du också försöker med citronkärnorna:) Hmm… vatten behöver de inte så himla mycket av, men jorden ska vara fukigt hela tiden (lägg ett påse på krukan så blir det fuktigt och varmt där inne), och ljus behöver de mycket. Men de är inte så krävande, se mina clementinkärnor som exempel:

Jag blandade vanligt jord med lite sand, vattnade ca. en gång och sen glömde den i fönstret, och visste inte ens att det är kvar. Det var så i 2-3 veckor och nu… se bilderna:D

Annons:
Derrtag
5/6/17, 9:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

Uppdatering:

Clementin plantan växer fint, 1-2 cm i veckan (eller ännu mer)🙂, och den andra kärnan (också clementin) ha grott ut🥳. Citronerna har redan små rötter, ca 1 cm, men det kom ingen planta än. Jag har märkt att det är en till planta, den tredje clementinen som börjar komma fram vid sidan av det stora. Ska jag plantera den lite längre bort så att de inte växer för trångt, tror ni?

Bilderna:

Den stora plantan (ser ni den lilla gröna mini-plantan bredvid?😉)

Den andra clementin plantan

Derrtag
5/14/17, 11:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#22

Okej, nu är det dags för uppdatering igen😃

Den stora plantan växer och växer hela tiden, och den mindre som dök upp i samma kruka blev också betydligt större🌺   Citronernas rötter är mer än 5 cm långa nu, och två av dem har börjat gro🥳! Den andra clementin-plantan i separat kruka mår dock inte så bra…

Bilder:

Den stora och den lilla plantan och citronerna. Jag tog inte med den "sjuka". Lite dåliga bilder…

Derrtag
5/16/17, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#23

De växer så det knakar😮! Fast den som mår dåligt har inte återhämtat sig än😕

Men nu har det grott ut 4 st citronkärnor av 8, alltså hälften och det blev 3 clementiner. Eller fyra om man räknar med den "sjuka".😃

Bilder:

beem
5/16/17, 9:04 PM
#24

Man blir så glad när det lyckas.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Derrtag
5/17/17, 4:52 PM
#25

#24  Visst är det så🙂?  Jag hoppas på att de överlever och blir stooora🌺!

Derrtag
6/18/17, 9:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#26

Uppdatering igen:

Nu har de nya citronerna vuxit till sig ordentligt. Jag skriver måttet på den högsta plantan i varje kruka:)

Derrtag
6/18/17, 9:29 AM
#27

Mått:

Bild 1 (vit kruka): 10 cm

Bild 2: 8 cm

Bild 3: 7cm

Bild 4: den största är 8 cm

Bild 5: den största är ca 11 cm :)

Som ni kanske har märkt hade de blivit omplanterade i större krukor (30 cm djup) Hoppas det blir tillräckligt stor till dem.

Annons:
beem
6/18/17, 4:22 PM
#28

Det verkar ju gå jättebra. Så roligt när det lyckas.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: