Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 841 ggr
tvättäkta bybo
2017-04-17 21:20

Tips på växt i rabatt

Jag skulle vilja ha tips på vad jag skall sätta tillsammans med gladiolus i min rabatt. I rabatten finns tulpaner, lavendel, hosta som är vit på våren och övergår sedan till vitt med ljusgröna inslag, kirgislök, två Rosor i rosa och orange och gladiolus i blandade färger. Jag vill alltså ha tips på vad jag kan plantera tillsammans med gladiolusen. Rabatten är fyrkantig och mitt i en gräsmatta och i tuktad/strikt stil.

Annons:
tvättäkta bybo
2017-04-20 17:22
#1

Ingen?

Maria
2017-04-20 17:28
#2

Jag älskar ju Hosta och har på ett ställe tre  olika med olika färg på bladen och det är så vackert tycker jag så kanske en Hosta till med annan färgvariant?

De blir ju ganska stora till slut men är lätta att dela.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NatasjaHemby
2017-04-20 20:56
#3

Dahlior passar fint med gladiolus. Annars kanske bolltistel om du vill ha något lite högre?

SE*Simbelmynes

Halvdansken
2017-04-24 15:30
#4

Geranium?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
2017-04-26 11:16
#5

Gladiolus vill ha soligt och det ska alltså vara några solälskare. Det finns ett antal hundra olika (om inte tusental). Gladiolusknölarna ska övervintras frostfritt.

tvättäkta bybo
2017-04-30 00:05
#6

Tack för era tips! Kom gärna med fler! :) Bjornen - tack för upplysningen, gldiolus har jag koll på :) min fråga är vad som skulle bli vackert tillsammans med gladiolusbladen och har sina "glansdagar" innan gladiolusen blommar.

Annons:
Bjornen
2017-05-01 07:27
#7

Visst kanske Hosta och olika nävor  (skuggföredragande) kan vara fint tillsammans med gladiolus, men man måste välja växter har samma behov av växtplats

tvättäkta bybo
2017-05-04 10:28
#8

Bjornen, jag vill be dig att hålla dig till ämnet i träden, som här är tips på vad som PASSAR med gladiolus och de andra växterna jag nämnt. Hostan jag har är sådan som passar i detta läge. Du får jättegärna tipsa, eftersom du verkar ha en del kunskap. Vill du istället diskutera annat så ber jag dig göra det i en tråd som passar bättre.

kickboard
2017-05-17 19:12
#9

Jag har dahlia, malva, strandveronika och riddarsporre i samma rabatt som gladiolus. Det mesta passar väl, om man ser till att färgerna går ihop.

Upp till toppen
Annons: