Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Lökar och knölväxter

Förgro potatis?

2017-04-13 16:42 #0 av: blåbärspajen

Hej tänkte sätta lite potatis men tänkte förgro dom först.. kan man verkligen ha dom i fönstret eller ska dom stå mörkt?
Sen när ska man sätta dom ute?

Anmäl
2017-04-16 20:21 #1 av: Åsa S

Lägg dem i typ en äggkartong och låt dem stå ljust groddarna ska vara kompakta och korta. Du kan sätta potatisen då jorden har en temp på runt +8C nån decimeter ner (temperaturen tas på morgonen). Själv har jag tung lerjord som är kall länge så jag sätter ofta i mitten på maj.

Anmäl
2017-04-18 08:36 #2 av: Tant Grön

Man kan också sätta i en låda, typ köttråg, med lite jord i botten så växer rötter ut. Jag har gjort så dom sista åren. Inbillar mig att det går lite snabbare med den metoden. Glad

Anmäl
2017-04-25 20:36 #3 av: mariatingsund

Jag har gjort så och väntar på att gjorden ska vara 8 grader men det kanske inte blir förrän i juni som det ser ut nu. :( Om jag får klaga lite :( Och potatisen har redan 30 cm-s blast i växthuset. 

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Anmäl
2017-04-26 11:08 #4 av: Bjornen

Stå ljust eller sätt i små krukor (ca 9 cm)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.