Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1144 ggr
Glow487
2017-04-12 18:20

Växt som tål mycket sol

Hej! Jag har inte gröna fingrar men skulle vilja lyckas en gång för alla, med EN växt. Jag har en fin flätad kruka (klädd i plast på insidan) på ca 30cm i diameter, som hänger i en krok i taket på inglasad balkong. Jag skulle vilja placera en växt i den som tål riktigt mycket solljus. Jag tycker det är fint när växten hänger ner nedanför krukan, men det är inget måste. Det kan vara antingen en grön växt eller blommor. Kan även tänka mig att mixa 2 olika plantor i samma kruka, om det finns någon fin kombination ni kan rekommendera. Kravet är att växten måste tåla direkt solljus. Jag har förmiddagssol som sedan är förbi vid 15-tiden ungefär. Så den kommer att utsättas för ganska mycket sol. Den kommer att utsättas för minimalt med blåst eftersom balkongen är inglasad. Hoppas ni kan ge mig råd! :) Jag har blivit lite inspirerad av denna bild (se länk) https://www.styleroom.se/images/545640-plantering

Annons:
NatasjaHemby
2017-04-12 18:44
#1

Ampellilja har jag hängande i amplar på min väldigt soliga inglasade balkong. De stormtrivs och blir riktigt stora, med massa hängande skott som vi måste röja bort med jämna mellanrum. Blommar villigt, men har väldigt diskreta blommor.

SE*Simbelmynes

Glow487
2017-04-13 07:58
#2

Jag är allergisk mot ampelliljor… Mina föräldrar hade dem överallt i alla rum när jag var barn, så jag tål inte att se dem längre. Men tackar ändå för ditt förslag! 😀

NatasjaHemby
2017-04-13 09:33
#3

Haha, okej. Synd, för det är ju annars en bra överlevare som tål att man glömmer bort att vattna den ibland. Hoppas att någon annan har bra tips! 🙂

SE*Simbelmynes

Sjuttan
2017-04-13 10:01
#4

Om läget är i full sol innanför glas blir det rätt svårt. Det blir väl nästan bastuvärme där? Full sol utomhus hade varit lättare. Kommer inte på något just nu.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Glow487
2017-04-13 15:36
#5

Har glas på 3 av 4 sidor. Räcker att man öppnar en liten glipa på vardera sida av kortsidorna så försvinner bastuvärmen! :) Är givetvis något högre temp än på en vanlig oinglasad balkong.

Sjuttan
2017-04-13 23:14
#6

Okej. Fast då gäller det att inte glömma öppna o ventilera så fort solen ligger på. Kan då tänka mig att Bouganvillia kunde funka. (Är litè osäker på stavningen) Möjligen kunde även Blyblomma vara ett alternativ, Har sett den växa utmed murar i Marocko. Kanske någon annan kan komma på något mer. Lycka till!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
NatasjaHemby
2017-04-14 10:05
#7

Jag har helt inglasad balkong i sydvästläge (alltså stekande sol större delen av dagen) och öppnar aldrig fönstren p.g.a. katter. Där växer ampelliljor, passionsblomma, aloe, paradisträd samt grönsaker som tomat, gurka och chili hur bra som helst hela sommaren. Så det går absolut att ha växter på inglasad, solig balkong.

Nu är de flesta av dessa inte så passande för just ampel, men det måste ju finnas något mer som trivs. Jag funderar vidare 🙂

SE*Simbelmynes

Tant Grön
2017-04-18 08:51
#8

Praktportlak eller stor Doroteablomma kanske?

Sjuttan
2017-04-18 16:07
#9

#7. Javisst! En inglasad balkong är fantastisk för odling, kan nästan jämföras med växthus! Men hänger du upp något i ampel innanför glaset när solen ligget på tror jag det kan bli stekhett just där. Ursäkta att jag inte förklarade hur jag tänkte.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Halvdansken
2017-04-24 15:31
#10

Tomater! De kan växa hängande också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Glow487
2017-04-24 21:17
#11

Tack för era tips! :) Allihop!

Upp till toppen
Annons: