Annons:
Etikettkrukväxter-orkid-er
Läst 1285 ggr
[Blue_Lugia]
2017-04-01 19:41

Orkidéer

Jag har två brudorkideer varav den ena verkar blomma klart snart, blommorna faller av. Läste någonstans att man ska omplantera efter blomning, stämmer det? Ska stänglarna klippas av eller sitta kvar? Ska jag fortsätta vattna precis som vanligt eller låta den vila ett tag? När vilas den annars i så fall? Jag har bara haft orkidé någon månad så allt jag lär mig är helt nytt.

Annons:
Åsa S
2017-04-01 20:26
#1

Så länge stänglarna är gröna så låter man dem vara ofta bildar de nya knoppar. Brukar inte plantera om mina de blommar snällt ändå

Lillyrod
2017-04-01 20:30
#2

Jag klipper av stängeln när de blommat klart. Det kan komma fler blommor på en gammal stängel men bara ett fåtal. Det är bättre att låta den vila ett tag.

Planterar om gör jag en gång ibland och inte i fas med att de blommat : )

Aleya
2017-04-01 20:35
#3

Min orkidé har haft två omgångar blommor på sina nuvarande stänglar. Jag klipper dom bara då stängeln håller på att dö. Jag har aldrig planterat om min orkidé och den har det bara bra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
2017-04-01 20:37
#4

Min orkide blommade oavbrutet i 5år rätt mycket och på gamla stänglar med, nu vilar den men det är den värd efter att ha haft massor av blommor i 5år, fick den när jag fyllde 40

[Blue_Lugia]
2017-04-01 20:39
#5

Oj vad olika det är hur folk gör. :) Blir nästan förvirrande såhär i början. Undrar om jag ska låta den vara då?

tk1971
2017-04-01 20:43
#6

Jag har just idag planterat om mina 6 brudorkideer, i samma veva som jag planterade om alla mina andra 21 andra krukväxter. Jag brukar försöka göra det på våren. Men det är ett jädra jobb, och smutsigt blir det av all jord trots att man försöker att inte sprida den runt sig… När mina orkidéer blommat klart plockar jag bort de skrumpna blommorna, men låter de gröna stänglarna vara kvar. Det blir ofta nya blommor på dem efter ett tag.

Annons:
Sindri
2017-04-02 18:00
#7

Jag har många orkidéer och de äldsta är säkert 20 år. Det jag gör är….ingenting. Har aldrig planterat om en orkidé eller gett den speciell näring eller så. När de är utblommade ställer jag dem på ett lite avsides ställe, de är ju inte så vackra då, sedan upptäcker jag rätt vad det är en ny stängel och då kommer de fram på fina platser igen.

Det enda jag varit noga med är att lägga alla vissna blommor på jorden i krukan.
Orkidéer lever ju i det vilda som under- och klättervegetation i regnskogen och de lever mycket av förna, d.v.s. vissna växtdelar.

Upp till toppen
Annons: