Annons:
Etikettvad-är-det
Läst 1401 ggr
[Saraosv]
3/28/17, 3:44 PM

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag och min sambo flyttade till hus i November. Ingen av oss har kunskap om trädgård i princip. Nu när våren börjar komma vill vi klippa, rensa och fixa. Jag tänkte börja med denna. Vad är det? Hur klipper man? Något att tänka på? Mvh ☺

Annons:
Yvve
3/29/17, 3:21 AM
#1

Det ser ut som Lingonoxbär (Cotoneaster horizontalis).

Min erfarenhet  med den är att den växer rätt bra och tålde att klippas ordentligt, men den jag hade med att göra växte mot en vägg och jag trimmade fram fönster och grenar som växte utåt.

Åsa S
3/29/17, 7:38 AM
#2

Japp ser ut som lingonoxbär. Kan lägga till att rätt lite i trädgården måste rensas och klippas många rensar för mycket i sina trädgårdar. Det finns ingen som rensar i naturen, det vissna återgår till marken och blir mull och näring. Plockar man bort allt måste man ersätta med näring och jordförbättring. +En del vedartade växter kan man förstöra ifall man klipper dem helt fel. Själv köpte jag en sommarstuga i november med rätt stor tomt och allt jag kommer göra nu i vår är att kratta upp lite torra pinnar och jag känner ändå igen många buskar och liknande även på vintern. För jag har ingen aning om vilka perenner eller lökar/knölar som kommer upp jag kommer mest bara titta vad som kommer detta år + ta bort sånt som är ogräs + såna växter som kommer upp som jag inte gillar ex. misstänker jag starkt att det är rätt mycket gullris på ett ställe och just den växten gillar jag inte.

[Saraosv]
3/30/17, 8:37 PM
#3

Tack så mycket för svaren! 

Tack för tipset Åsa. Så har jag faktiskt aldrig tänkt innan. Det kommer jag ha i åtanke när jag tänker börja i trädgården (om jag nu tänker börja alls, haha).

Upp till toppen
Annons: