Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 2120 ggr
Lon@
2017-03-15 20:34

Hur rädda gräsmattan?

Av olika skäl blev vår gräsmatta väldigt dåligt skött förra sommaren, främst att den inte blev klippt regelbundet (vi snackar ungefär 3-4 ggr på hela sommaren) men även att den nu övervintrat med långt, dött gräs, löv, hundskit 🤐och ren allmän misskötsel.
Den är i vanliga fall inte i superskick heller men helt ok, innehåller en del mossa men det bryr vi oss inte så mycket om.

Jag är inte ute efter en tip-topgräsmatta men som det är nu håller den på att dö under allt dött material (hundskiten är bortplockad).
Hur hanterar man detta på bästa sätt? Jag fattar ju att allt det döda måste väck men hur gör man det på skonsammast möjliga sätt?

(På grund av sjukdom i familjen har vi helt enkelt inte orkat bry oss så mycket om trädgården, det lär fortsätta vara så ett tag framöver men den behöver ju inte förstöras helt 😕)

Vi bor några mil nordost om Göteborg, om nu det spelar någon roll med tanke på årstider, växtzoner mm.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
Maleficum
2017-03-15 21:59
#1

Är ingen expert på gräsmattor men min ser mer ut som ett kärr just nu än en gräsmatta men den brukar ta sig bra till våren när det börjat torka upp. På landet (där vi inte är tillräckligt ofta för att ha pristin gräsmatta) brukar vi kapa det långa gräset när vi kommer dit och sen eventuellt kapa och kratta undan innan man åker hem och eventuellt kapa nån gång under sommaren om det växer bra (med typ röjsåg eftersom det är massa stenskrot och sånt också). Sen har jag min kanin som betar på min gräsmatta hemma på våren och på landet under sommaren och sen hemma igen på hösten (då brukar gräset vara rätt högt och oskött om min fiskvakt inte orkat klippa det).

Jag skulle nog vänta tills det torkat upp ordentligt och man ser att det börjat spria upp nytt gräs. Eventuellt kratta bort sånt som är torrt och löst (eller göra som pappa och köra med gräsklipparen på "mosfunktion" över löv och sånt och bara låta det spridas och multna ner).

Men tycker som sagt gräset brukar vara ganska bra på att leta sig upp i de torra gamla grästuvorna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Halvdansken
2017-03-21 00:22
#2

Gödning hjälper också för att få igång gräset.  Vertikalskärning om ni har ork till det (ser hemskt ut efteråt).
Vår gräsmatta ser alltid ut som en katastrof nu efter vintern, men den kommer tillbaka av sig själv varje år. Dock har vi en hel del mossa, men vad f*n - det är grönt. 😃

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
2017-04-26 11:35
#3

Ska aldrig gödslas förrän gräset börjat växa.

Upp till toppen
Annons: