Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 912 ggr
Sindri
3/11/17, 6:31 PM

Tidiga hortensior?

Har för första gången lyckats övervintra hortensior inomhus. (Peppar, peppar….) De står i ett förråd som är rätt svalt, men har ett fönster mot sydost.
För ett par veckor sedan började det komma nya blad och nu upptäckte jag knoppar!!! Men plantorna bör ju inte komma ut förrän i början på juni, hur skall de klara sig därinne för det är ju ändå relativt mörkt, och snart kommer solen att värma upp utrymmet. Det finns tyvärr inget kallare ställe att ha dem på. Garaget kanske, men där blir det mycket mörkare.

Kan de verkligen stå inne tre månader till utan att bli långa och skrangliga?

Annons:
Caeli
3/15/17, 9:00 AM
#1

Förvarar mina hortensior på ungefär samma sätt och har gjort de senaste vintrarna. De drar igång ganska tidigt, men det brukar klara sig. 

Fortsätter att "snålvattna" tills veckan innan de flyttas ut.

Sindri
3/15/17, 10:50 AM
#2

Och när brukar det vara? Jag är bort från nästa vecka till början på maj och undrar om de kan stå inne så länge.

Caeli
3/15/17, 11:20 AM
#3

Flyttar ut mina permanent i början av juni, och då bor jag ändå ganska långt söderut i landet.

Sindri
3/15/17, 12:19 PM
#4

Ok  - då kan jag lämna dem i förrådet med gott samvete.

Har dina också fått blomknoppar, eller kanske rättare sagt, anlag till blomknoppar?

Caeli
3/15/17, 7:30 PM
#5

Det till och med har slagit ut någon enstaka blomma! Säkert inte idealiskt, men vad gör man?

Sindri
3/15/17, 8:55 PM
#6

Tack - nu blir jag lugn!

Annons:
Upp till toppen
Annons: