Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 1742 ggr
Galenidjur
2017-03-07 15:23

Indiankrasse skrumpnar ihop?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag fick lite indiankrassefrön som jag sådde och inom en vecka hade de börjat komma upp. De såg fina ut och tog sig bra (de har hela tiden varit i ett miniväxthus på mitt fönsterbräde så de har fått mycket sol och värme), men helt plötsligt ser de ut såhär. Vad tror ni kan ha hänt med dem? Jag har inte alls bra kunskaper om indiankrasse så jag är rätt osäker. 

Tur att jag inte planterade alla mina frön så jag kan börja om i alla fall, men innan dess kan det ju vara bra att veta vad det skulle kunna vara för fel😉

Edit: Rötterna var till min förvåning vita och fina när jag tittade efter!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Carmarino
2017-03-07 15:28
#1

Har du kollat i jorden så att det inte finns något kryp där som äter på rötterna? Har visserligen inte haft indiankrasse någon gång, men jag hade en annan växt som började skrumpna ihop, och när jag kollade så låg det en tjock mask i jorden. Den hade tydligen levt gott på rötterna i krukan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Galenidjur
2017-03-07 15:33
#2

#1 Det var  det första jag tittade på och rötterna såg faktiskt väldigt fina och starka ut! Det är därför jag är så förvånad. Förväntade mig ju förtvinade rötter också liksom…

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Carmarino
2017-03-07 16:07
#3

#2 Mysko. Du får ta fram luppen och se om du hittar några mikroskopiska kvalster eller något på bladen. För jag antar att du inte har vattnat den för mycket?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Galenidjur
2017-03-07 16:11
#4

#3 men om man har vattnat för mycket borde väl rötterna ha skrumpnat ihop eller ruttnat tänker jag? Och tycker nog inte att jorden var överdrivet blöt, och inte snustorr heller, bara lite fuktig.  Så ja..Det kanske ÄR något kvalster, men då återstår ju frågan varför de andra växterna i växthuset inte gått samma öde till mötes som dessa. Konstigt är det i alla fall.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Carmarino
2017-03-07 16:16
#5

#4 Ja, det verkar skumt. Jag är ju inte någon expert på växter direkt, men jag kollade lite på indiankrasse och den ska tåla torrperioder. Är inte säker på att rötterna också skrumpnar ihop när växten är övervattnad, men du kan ju hålla igen lite på vattningen någon vecka eller två och se vad som händer.

Läste det här på en trädgårdssajt:
Indiankrasse är torktålig men bör vattnas under torrperioder.
samt
Indiankrasse angrips ofta av bladlöss och det är därför viktigt att man håller ett öga på sina plantor. Behandla angripna plantor så snart som möjligt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Galenidjur
2017-03-07 16:33
#6

#5  jo när en växt blir övervattnad då ser man det på rötterna. Jag har övervattnat en hel del växter så jag vet hur det ser ut ahaha. Antingen ruttnar de eller så förtvinar de , eller både och. Så jag har mycket svårt att tro att dessa vita kraftiga rötter skulle vara övervattnade.

Bladlöss har också lite svårt att tro på… Det borde väl synts?  och de borde väl ätit hål på bladen också?  Dessa groddar har bara gulnat och skrumpnat ihop typ.  Får fortsätta undersöka 🤔

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Carmarino
2017-03-07 16:36
#7

Lycka till! Skriv gärna och berätta om du kommer på vad det är för fel. Kan ju vara bra för andra att veta, om de vill odla indiankrasse. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: