Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 1017 ggr
sparrowcrazy
2017-02-22 19:39

Jord som sjunker under vintern?

Hej,

tänkte ställa en fråga om ett problem som återkommit hos oss år efter år.

Vi har en kolonilott där vi odlat flitigt under de senaste åren och lyckats få en trevlig liten trädgård. Problemet är dock att hela koloniområdet ligger på rörlig mark och varje vinter sjunker jordnivån rejält.

Det börjar bli smått irriterande eftersom vi planterat många nya växter i höstas och jag grävde ner massor med vårlökar och nu när jag kollade så ligger flera av lökarna ovan jorden. Särskilt krokusen verkar "poppa upp" de större har hållit sig lite bättre. Vissa växter var också nästan vid ytan.

Hoppades att jorden skulle hålla sig om vi gjorde ordentliga stöd runt rabatterna men icke. Hittade en grop i storlek ung som om nån tryckt ner en fotboll i jorden precis där jag planterat några krokus. Trodde det var en hare som grävt men alla lökarna var kvar.. de hade bara sjunkit ner i gropen, som om det hade funnits nåt hål under jordytan som fallit ihop.

Vi har ganska lerig jord i lotten, fast vi forslar in flera säckar ny jord varje år, men den verkar försvinna lika fort om inte fortare än vi hinner få in ny.

Under sommaren håller den sig någorlunda bättre, fast då spricker jorden upp istället pga av lerhalten. Men det kanske finns någon koppling? Sprickorna i jorden brukar vara väldigt djupa.

Han som hade lotten innan oss ska ha lagt ordentligt med grus på ung en meters djup innan han fyllde på med jord, men det verkar inte ha hjälpt särskilt.

Det kanske finns någon som haft ett liknande problem och har något tips på vad man kan göra för att förebygga det?

Tacksam för råd

Mvh,

Alexandra

Annons:
Åsa S
2017-02-22 22:17
#1

Köpejord är i stort sett bara torv och torv förmultnar och blir koldioxid + vatten = den försvinner, ju mer finfördelad den är desto snabbare försvinner den. Bättre är att satsa på ex. ko/hästgödsel + organiskt material och i lerjord brukar man behöva tillsätta massor varje år. Täckodling kan förbättra odlingsförutsättningarna med.

Upp till toppen
Annons: