Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 3385 ggr
beem
2/17/17, 1:43 PM

Hur uppstår ullöss

Jaa kort  och gott - hur uppstår ullöss på växter ? 

Antar att det är något fel i skötseln.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Codonopsis
2/17/17, 4:52 PM
#1

Ullöss lägger ägg och förmodligen har lössen följt med någon planta. Ägg - larv - lus och hittar de då något ätbart går det fort med förökningen.

Löss kan inte uppstå ur ingenting men växter som är försvagade drabbas lättare av angripare, precis som hos människan. Välmående växter försvarar sig bättre mot fiender.

beem
2/17/17, 7:04 PM
#2

#1  Jag antar då att de fanns på den växt jag köpt utan att jag då upptäckte det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

S.L
5/15/20, 7:51 PM
#3

Hej. Jag har ullöss på olivträd ska man våga ge den en chans eller bara kasta olivträdet?

beem
5/15/20, 8:14 PM
#4

#3 Mitt svar är kasta inte.

Jag har haft ullöss flera gånger och fått bort det. 

Ställer växten i badrummet där inga andra växter finns.Jag petar bort  ullössen  med en trästicka eller liknande. Sticker ned Provado Pinnar i jorden. Kollar växten varje dag och petar så snart jag ser något. 

Det går att få bort - gäller att vara ihärdig.

Ett alternativ som jag inte testat men som jag sett att många gör är att blanda till såpsprit.

10 dl vatten +  2 dl  såpa (grön eller gul) + 1 dl  T-röd.

Lycka till - ge inte upp.

Är du säker att det är ullöss. Olivträd brukar få sköldlöss


Sorg är kärlek som blivit hemlös

S.L
5/16/20, 7:10 PM
#5

4 säker nja inte jätte kunnig på dessa ohyra så 100% är jag inte mer 90% säker 😜. Men är vitt som bummul är på "nya skotten" på topparna. Växten är illa åtkommen pga torkat ut fick den. Men 3 dagar senare ser jag på jobbet och samtliga har detta (tagits bort och säljs inte). Dom var det värre för pga mer löv så där såg jag tydligt dessa bommul. Vi inväntar lite mer svar från levratören ang detta. Även några larver på 3 så lite små lurigt är det allt.

Upp till toppen
Annons: