Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 1757 ggr
Helena89
2017-02-14 11:29

Komma igång med trädgårdslandet

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig och hittade ingen bra kategori här. Men börjar med att fråga här så får ni hänvisa mig rätt annars. 

Vi har ett grönsaksland som inte fungerar så bra som jag önskar. Hur ska jag göra nu till våren för att komma igång med det igen? Vi har haft/har vansinnigt mycket ogräs och det behövs nog mer näring i jorden också tror jag. Jag önskar odla potatis och rotfrukter. Har tillgång till kompostjord och gödsel från häst och kanin. Behöver lite tips och råd med vad jag ska göra och när jag ska börja.

Annons:
Helena89
2017-02-14 11:35
#1

Kanske ska nämna att mitt land har fått stå och blivit övervuxet tyvärr. Så det blir en del jobb för att komma igång med det. Tar gärna mot tips på hur jag bäst gör detta.

mirai
2017-02-14 12:06
#2

Hej! Ny på detta forum. Ni verkar glada, duktiga och engagerade.

Hänger gärna med på Helena89s tråd. Jag har liknande problem med övervuxet trädgårdsland med mycket ogräs. Förstår att det blir en heldel jobb. Men jag är beredd på att satsa allt  (nästan). Har mycket tid men lite pengar 🤔. Jättenyfiken på hur man skall tänka, planera och göra sakerna i rätt ordning om ni förstår vad jag menar så man inte kastar sig ut och tokgräver i onödan.

Tack!🌺

KRAM!🌺

NatasjaHemby
2017-02-14 12:27
#3

Läs om täckodling! Det ger näring och kväver ogräset, så att man slipper gräva. Det går att täcka med allt möjligt, gräsklipp, löv, halm, avklippt ogräs (utan fröställningar!), kompost o.s.v.

Ett annat tips är att odla mycket baljväxter första året. Det är lättodlat och binder kväve i jorden, så att man med fördel kan odla mer kvävekrävande grödor på samma plats året därpå.

SE*Simbelmynes

NatasjaHemby
2017-02-14 12:28
#4

Här finns en massa info om täckodling: http://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/?s=t%C3%A4ckodling

SE*Simbelmynes

mirai
2017-02-14 13:25
#5

Toppen bra, skall läsa mer. Jag undrar bara om man kan ta gräsklipp fastän det finns lite ogräs i gräsmattan? Reklamtidningar får man ju gott om, men är all tryckfärg "nyttigt"?

Tack 🌺

KRAM!🌺

Helena89
2017-02-16 11:58
#6

Jag har läst en del på olika ställen nu om täckodling, tror det skulle passa bra här. Läste nånstans om att man kunde lägga ut kartong och lägga halm uppepå och sen göra hål i kartongen och sticka ner potatisen i hålen. Fungerar det? Ska det läggas ut redan nu så det hinner regna på kartongen, eller kan det läggas ut samtidigt om man sätter potatisen? 

Ska man gödsla marken? Potatis kräver väl en del gödsel? Kan jag ta min kompostjord? Och ska det isf läggas under kartongen? Eller över? (Jag har ju även kaninbajs och hästbajs att tillgå, ska jag lägga ut det också eller ska jag köra antingen eller? ) 

Kan man så palsternacka, kålrot och morot när man täckodlar? Kan man använda kartong och halm då också eller är det bättre att göra på något att sätt? 

Och en fråga till. När är det dags att köpa sättpotatisen och hur länge ska den ligga/förkultiveras? När brukar man sätta potatis? Sätter man potatisen samtidigt oavsett om man vill få färskpotatis som ska vara klar innan midsommar eller om man vill ha potatis att spara över vintern? Jag har tänkt mig både ock nämligen, lite grann att ha under sommaren (som jag kanske sätter i hinkar) och sen lite mer som jag kan spara.

Annons:
Helena89
2017-02-16 13:15
#7

Jag fattar inte heller om jag kan börja med täckodling nu under våren eller om det måste ha legat ett täcke på sen förra året?

NatasjaHemby
2017-02-16 13:29
#8

Man kan börja när som helst. Jag började täcka delar av min odling mitt i sommaren, för det var då jag hade bäst tillgång till mängder av gräsklipp.

Potatis uppfattar jag som en relativt tålig gröda som ger bra skörd även i mager jord. Jag startade upp min stora odling förra sommaren och hade då en odlingslott med extremt torr, utarmad och näringsfattig jord att tillgå. Valde att odla en del grödor i pallkragar med helt ny jord och för övrigt göda upp en del av marken i taget. Plätten med potatis var lågprioriterad och fick ingen extra näring alls, men gav ändå en fantastisk skörd.

Alla grödor, eller åtminstone de flesta, går att odla i täckodling. Det viktigaste är att inte täcka över själva plantan, blasten på rotfrukterna måste få tillräckligt med utrymme för att komma upp i solljuset. Men det går bra att täcka all naken jord mellan plantorna.

Tumregeln här i Skåne veckar vara att om man sätter ut potatisen till Valborg så är den skördeklar till midsommar. Gäller för tidiga sorter. Du kan nog sätta sommar- och vinterpotatis samtidigt, men jag vet inte säkert.

SE*Simbelmynes

Helena89
2017-02-16 15:57
#9

Ja jag har hört något om 1 maj som odlarens dag så det kanske stämmer då. 

Men när man stoppar ner potatisen i hålet man gör i kartongen, då måste man väl täcka den med något? Eller? Normalt sett så lägger man ju över jord när man sätter potatis. Vad läger jag över när jag ska täckodla på det sättet? Eller ska den även ner i jorden under kartongen? Jag tänker mig att modellen med kartong och halm låter bra i mina öron för det har jag tillgång till. 

Jaha potatis är så pass tålig, är övriga rotsaker också det? Jag hade för mig jag läst att man ska gödsla ordentligt. Men sen vad gäller det här med gödsel så handlar det väl också lite om att komposten (och kaningödselstacken) behöver tömmas nu till våren, så frågan är var jag ska lägga allt. Har ju en liten rabatt men allt kommer inte till sin rätt där. Så kanske ska kasta ut resten på landet innan jag täcker och sätter potatis? Och som sagt, palsternacka o andra rotsaker hade ju varit trevligt att odla också.

NatasjaHemby
2017-02-16 16:16
#10

Jag har aldrig använt kartong, så jag vet inte riktigt. Men man bör väl kunna kupa potatisen med gräsklipp, halm eller dylikt likväl som med jord. Det viktiga är ju att potatisarna inte utsätts för sol, eftersom de blir gröna då. Du får experimentera lite och återkomma med resultatet 🙂

Potatis och andra rotfrukter kan gödslas i viss mån, men helst inte för mycket. Får de alltför mycket näring så lägger de för mycket energi på blasten och så blir det en massa blast och lite rotknölar. Jag gödslar allra mest på kålväxter, purjolök och de växter där man skördar frukten ovan jord, som tomat, zuccini, gurka och pumpor.

SE*Simbelmynes

Helena89
2017-02-16 17:09
#11

#10 Ah just det, smart tanke där kring för mkt gödsel. Jag har en gång lärt mig att kogödsel ger ökad växtlighet neråt och hästgödsel ger ökad växtlighet uppåt. Kaningödsel är ju rätt likt hästgödsel så det lär väl vara effektivast ovan jord (jösses vad det gav fart på mina rabarber förra året, sprutade iväg ordentligt och gav en hel extra skörd). Kålväxter, där ingår ju kålrot som jag är lite intresserad av att testa på också. Kanske ska ha det på ett annat ställe och gödsla mer där. 

Men om jag sticker hål på kartongen och stoppar ner en potatis i hålet, ska jag täcka med lite jord uppepå då, eller ska jag lägga halmen över, eller hur ska jag göra? Hur hade du gjort om du skulle testat? Potatis lägger man ju ganska ytligt ändå så kanske räcker med något litet över till en början så solen inte kommer till bara. Sen när blasten börjar växa kan man ju kupa med gräsklipp tänker jag, då har man ju kommit igång att klippa gräset. Men jag tänker från början, när man precis sätter potatisen.

Helena89
2017-02-18 19:11
#12

När man täckodlar med tidningspapper, hur gör man då? Gör man även då hål i pappret och petar ner potatisen eller hur fungerar det? 

Jag har även en vanlig rabatt som är gammal och väldigt överväxt med ogräs och det är ett rent h*****e att hålla efter. Funderar på att testa att täcka även där för att se om det går att få utrotat ogräset lite. Skulle det fungera tro? Gör jag lika dant där eller vad täcker jag med bäst där?

Upp till toppen
Annons: