Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 3304 ggr
Galenidjur
2016-12-21 11:50

sticklingar som dör?

Jag har haft lite palettbladssticklingar som stått i vatten några månader (då jag inte haft krukor att sätta dem i eller någon plats för nya krukor heller. De har alltså inte tagits nu utan i slutet av sommaren/början på hösten).  Dessa sattes i jord förr förra veckan och har varit okej, men helt plötsligt började de dö. En ser fortfarande fin ut, en har helt torkat ut (det tog ca en dag), en av dem har blivit väldigt ledsen och reser sig inte och en har börjat ruttna nerifrån. 

De kommer klippas av och sättas i vatten igen så det växer ut nya rötter, men varför blir det såhär? Jag har haft samma problem själv (just dessa 4 sticklingar gav jag till en kompis), där vissa sticklingar bara vissnar och dör till synes utan anledning. Oftast har de  varit i samplanteringar så jag har alltid antagit att de andra växterna kanske "tagit livet" av den som dött,  men just de här fyra hade individuella krukor och jag har också haft problem med sticklingar i individuella krukor så det kan ju inte BARA vara det…

 Så ja… vad kan det handla om? De har levt och mått bra i vatten i flera månader och nu helt plötsligt bara dör de? Kan det var övervattning?   I vissa fall kan jag väl misstänka övervattning, men oftast känns jorden faktiskt inte speciellt blöt och då har jag svårt att tro att det kan bero på det. Kan det finnas andra anledningar? Tror i alla fall inte att det beror på undervattning.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Åsa S
2016-12-21 12:10
#1

Hur länge som helst kan de inte stå i vatten de är inga akvarieväxter, när de fått rötter behöver de flytta till substrat som innehåller mer syre till rötterna. +Under den mörka årstiden på året brukar man inte ta sticklingar, färgerna i ljuset främjar INTE rotbildning + det är så svagt att växterna knappt håller sig vid liv. Feb-mars är bättre tid att börja hålla på med sticklingar.

Galenidjur
2016-12-21 21:20
#2

#2 Får jag fråga hur mycket av mitt inlägg du faktiskt läste innan du kommenterade? För det känns som att du varit väldigt selektiv i din läsning då din kommentar inte alls är relevant.  Eller menar du att det är för att jag har tagit sticklingar nu som de helt plötsligt dör?  För i så fall framkom det inte av din kommentar och det är dessutom en felaktig slutsats eftersom: 

-Dessa sticklingar togs i slutet av sommaren /början av hösten, inte nu.  Sen kan man tycka att det är dåligt att de stått i vatten så länge, men jag  jag har helt enkelt inte haft någon plats för att sätta dem i krukor (jag har över 60 krukväxter här hemma, nånstans tar ju platsen slut ) så därför har de fått stå i vaser.  

Och om du menar att de mått dåligt av att stå i vatten så, jo kanske, MEN : 

- De har faktiskt inte mått synbart dåligt under sin tid i vatten. De har sett fina ut och till och med växt en hel del, men det är när jag min vän satte dem i jord som det blev problem och de började vissna.  Det är det som är det märkliga här. 

- Min vän MÅSTE dessutom klippa av den överlevande delen av dessa växter och sätta dem i vatten för annars kommer de garanterat dö. Visst, det är vinter och det är inte en bra tid att rota sticklingar, men det finns inget annat val. 

Allt detta framgår tydligt av min text. Om man nu tar sig tid att läsa den ordentligt och inte bara skumma.

De sticklingar jag själv haft problem med har varit i somras dessutom. Ibland när jag köpt hem sticklingar och satt dem i jord har de direkt blivit ledsna och inte rest sig mer (oavsett om de har lite rötter eller mycket).  Jag har då fått ta ur dem ur jorden igen och sätta dem i en vas ytterligare en tid innan jag försökt igen.  Då piggnade de till , men vissa klarade faktiskt aldrig att man satte dem i jord igen för då vissnade de återigen direkt. Då fick jag fortsätta ha dem i vas helt enkelt… 

Och min fråga är kort och gott, varför blir det såhär. Varför "spontandör" vissa sticklingar? För jag har svårt att tro att det endast beror på övervattning (vissa kan nog ha blivit övervattnade, men andra är jag väldigt skeptisk till) och undervattning har jag också mycket svårt att tro på då de flesta av mina palettblad råkat torka ut helt nån gång utan att för den delen totalt ge upp livet.  Det måste finnas andra orsaker också.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[Rhonda]
2016-12-22 09:19
#3

#0 Mår de bra i vattnet så låt de vara kvar där. Jag har haft skott i vatten under vintrarna t.o.m palettbladskott. Just nu har jag skott från mina ampeltomater i en vas.

Det är svårt att få planterade skott att ta sig nu. Tänk på att vattenrötter är inte så starka som jordrötter o ljuset räcker inte till för att de ska ta sig i jorden. Ställ krukan (en liten. Jag använder engångsmuggar) under en lampa.  Lysröret på köksbänk duger. Sätt en plastpåse över med några lufthål men vattna inte i krukan på en gång. Olika skott har olika växtkraft.

Hoppas detta hjälper.

Upp till toppen
Annons: