Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Köksväxter, kryddor och läkeörter

Ny härinne och jag har en fråga Lavendel i kruka

2016-11-25 12:40 #0 av: Choklad

Jag har lavendel i krukor på min inglasade balkong, och de växer fortfarande. De är planterade nu i våras, och de har inte blommat, kan jag klippa ner dem ändå? Och ska de vattnas under vintertiden, det blir ganska kallt på min balkong trots fönsterna, och ibland kan det bli nollgradigt, så jag undra hur jag ska sköta om dem, räcker det med att skydda krukan med tidningspapper t ex? 

U R us

Anmäl
2016-11-25 12:51 #1 av: Åsa S

Lavendel klipps inte på hösten utan på senvåren då man ser vad som överlevt vintern. om de fryser till en isklump behöver de inget vatten men vid mildväder och de känns torra kan man ge en LITEN skvätt de vill inte vara jätteblöta. möjligtvis kan det hjälpa något att ställa dem mot väggen på en frigolitskiva och slänga over nån säckväv el dyl som gör så att det inte blir stora temperaturväxlingar. Tidningspapper lär inte ha nån effekt alls.

Anmäl
2016-11-25 12:53 #2 av: Choklad

Ok, tack . Då låter jag dem vara tills det blir vår Tummen upp

U R us

Anmäl
2016-11-25 14:19 #3 av: Sindri

Jag övervintrade en rosmarin på en balkong en vinter i en pappkartong med frigolitskiva i botten och så lindade jag gott om tygtrasor runt krukan och lade dem även uppe på jorden. Lite säckväv över själva plantan.

Anmäl
2016-11-26 12:00 #4 av: Choklad

# 3

Ok det ska jag testa, det börjar lite kallt och det blåser också nu, så det är dags att pyssla om  lavendeln

U R us

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.