Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 1241 ggr
mariatingsund
2016-11-03 16:39

sista morötterna uppätna av någon annan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det var rotfrukter i den (samma) odlingsbänken, med kålfjärilslarver och gud vet vad mer under sommaren. Morötterna som jag drog upp idag därifrån, var söndertuggade. Nu undrar jag, hur kan vi bli av med skadegörare i jorden så att vi inte får tillbaka dessa och kan plantera där?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Tjeja
2016-11-03 18:45
#1

Blä!!! 🤮

Tyvärr har jag ingen kunskap om odling men jag hoppas att någon som har det kikar in här och ger bra svar!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Åsa S
2016-11-03 19:30
#2

Morotsfluga, odla på ny plats varje år, gärna på blåsigt fält och gärna odla under nät så inte flugan kan komma åt och lägga ägg.

mariatingsund
2016-11-04 09:07
#3

I och med att just i den odlingsbänken var broccoli,  kålrabbi mm och allt blev uppätet av olika skadegörare, förmodar jag att det finns nu alla möjliga ägg redan där i jorden. Blir inte dem nya andra sorters grönsakerna som jag odlar i denna bänk uppätna nästa år i alla fall? Går de inte på persilja, sallad och annat? Kan man inte "desinficera" jorden på något vänligt sätt?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Åsa S
2016-11-04 15:52
#4

De kan gå på växter som är nära släkt med morot ex. palsternacka men de går inte på kål de har egna skadegörare. Tyvärr kan man inte desinficera jorden lagligt förr fanns ju div kemiska medel de får man inte använda nu. Det man kan göra är ju att ha ner riktig gödsel från ex. ko/häst de innehåller nyttiga bakterier. +Som sagt ha växtföljd men inte ens det är tillräckligt skydd många av ohyrorna flyger ju och lägger ägg men finmaskigt nät som sluter tätt och är späänt en bit ovanför grödorna skyddar mot många skadegörare.

Tjeja
2016-11-04 16:01
#5

Kan man inte elda och bränna jorden så ägg o fluglarver dör?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Åsa S
2016-11-04 16:14
#6

Tyvärr dödar man då mycket av det nyttiga som finns i marken, vet att man har fått problem med tillväxt och sådant hos växter då man ex. behandlat marken med het ånga för att döda skadliga organismer för man har då dödat mer än de skadliga.

Annons:
mariatingsund
2016-11-04 16:46
#7

Tack Åsa, dina råd är guld värda!

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tjeja
2016-11-04 16:52
#8

#6 Det kan inte vara värt det då.om man sedan blandar ut jorden med ko/hästgödsel sedan? Då får ju jorden tillbaka goda bakterier igen tänker jag. Eller är det helt fel ändå kanske? *vill lära mig*

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Bjornen
2016-11-11 11:18
#9

Gödsling  med naturgödsel som innehåller rikligt med halm eller hö gör att morotsflugan trivs extra bra. Därför rekommenderades alltid höstgödsling särskilt för morotsodling. Tidig sådd av morötter innebär större risk för angrepp av morotsflugelarver och första generation brukar kunna angripa de unga plantorna så att de dör. Sådd sker därför lämpligen i juni och helst i mitten av månaden. Vanlig såningsdatum för mig när jag odlade morötter i större skala var 10 juni. Både kålväxter och morötter angrips lätt av kålflugor respektive morotsflugor. De ser likadana ut men äter bara "sin" växt. En andra generation ger upphov till mask i rötterna och innebär att de inte kan lagras. Odlingsväv ger bra skydd, men det krävs att de ligger orörd särskild vid varmt och soligt väder. Se min artikel om användning av odlingsväv.

Upp till toppen
Annons: