Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rosor

Rosplantering

2016-10-12 16:39 #0 av: tk1971

Idag har jag planterat en massa rosor. Vi har en stor trädgård som till stor del upptas av en tråkig gräsmatta. Jag älskar rosor, så vad passar väl bättre än en rosenberså? Jag har valt sort med omsorg, och valet föll på Climbing Bonica. Jag beställde 10 st plantor från Horto Green. Vi får väl se om de trivs här. Spännande!

(Men min dåliga rygg tyckte inte alls om planteringen. Jag får nog ta nåt smärtlindrande...)

Sajtvärdar: iFokus vore ingenting utan dess medlemmar. Tänk på det.

Anmäl
2016-10-23 14:47 #1 av: Halvdansken

Berätta hur det går. Gärna bilder.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2016-10-23 17:57 #2 av: tk1971

Ok. Just nu är de ju inte mycket att se, de förbereder sig för vintern, men jag ska ta lite bilder senare när de kommer igång.

Anmäl
2016-10-24 19:06 #3 av: tk1971

... och inte nog med det, nu har jag beställt 3 st Troika som jag tänkt ha i stora urnor på skyddade platser. Det är en ros som ser ut som en ros ska se ut ; )

Anmäl
2016-11-09 11:45 #4 av: tk1971

Vintern kom snabbt och överrumplande. Vi har minusgrader och snö här nu. Jag hoppas att mina rosor klarade den snabba omställningen, men det måste ha varit chockartat för de sista som jag planterade, Troika, att komma från det milda Bornholm till det kyliga och snöiga Småland. De står nu i alla fall i tjocka plastkrukor med bubbelplast runtom på vår inglasade uteplats.

Blir intressant att se i vår om de klarade sig.

Anmäl
2016-11-09 12:13 #5 av: Codonopsis

Om du virat in krukorna i plast blir det ingen bra miljö för rosorna, rosor är känsliga mot svamp och innanför plasten blir det lätt en fuktig och stillastående luft som gynnar svamp.

Om du byggt ett tält av plasten där luften kan cirkulera och där du kan sätta in en värmeslinga när det blir kallt är det betydligt bättre för dina rosor.

Plast i sig skyddar inte mot kyla, utan värmekälla blir det lika kallt under plasten.

Anmäl
2016-11-11 11:06 #6 av: Bjornen

Rosor planterade i krukor bör stå luftigt och i kallt men frostfritt, men tål att utstås för enstaka minusgrader under kortare tid och är nog en fördel. Kan eventuellt behöva vattnas något under vintern beroede på utrymmets luftfuktighet. Alternativet är att gräva ner krukorna i jorden och eventuellt täckning med löv.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.