Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 1251 ggr
[tk1971]
2016-10-09 10:04

Magnoliafrö

Vi har flyttat till ett hus där det finns tre praktfulla magnoliaträd på framsidan - och då bor vi ändå i zon 5. Jag vet att de trivs, de blommade jättefint i våras och nu ser jag att det kommit röda frön på dem. Jag funderar på att testa att plantera dem. Jag vet att fröna måste stratifieras, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra det på bästa sätt. Ta bort fruktköttet och sätta dem i en liten kruka utomhus? Eller lägga dem i lite torv i en påse i kylen? Och hur länge måste man vänta tills man planterar dem i så fall?

Magnolia är ju en favorit, jag trodde inte de trivdes i den här växtzonen men jag tror placeringen mot en solig tegelvägg mot söder gör att mikroklimatet blir gynnsamt för dem. Synd att de hotas av att vi nog måste göra om dräneringen kring huset inom kort vilket gör att magnoliorna måste flyttas 😕

Annons:
Bjornen
2016-10-10 10:33
#1

Alla frön som behöver stratifieras sås bäst på hösten och får stå ute under vintern. Vid mycket blött väder och blidväder är taktäckning bra. Tänk att det är mycket viktigt att vattna på våren så att de inte torkar ur. Vid soligt om dagarna och torra kalla nätter kan det behövas vattnas varje dag. Använd bara plastkrukor och gräv gärna ner krukorna så behövs inte så fltig vattning.

Bjornen
2016-10-10 10:34
#2

Frön som måste stratifieras räcker inte förvaring i kylskåp. Det behövs frostgrador, men frysen kan bli för torrt.

[tk1971]
2016-10-11 15:57
#3

Ok, tack för det. Jag får testa att lägga några frön i en kruka utomhus så får vi se om det händer nåt.

Bjornen
2016-10-12 08:55
#4

Stratifiering kan beskrivas i enkelhet att fröet ska ta åt sig vatten och sedan fryser fröskalat sönder så att de kan gro. Det är dock mycket mera komplicerarat med olika enzymer och groningshämmande ämnen som ska förstöras. Kallgroning behövs inte riktigt frostgrader.

[tk1971]
2016-10-14 12:47
#5

Sådär, nu har jag satt 15 magnoliafrön för stratifiering. Det var ena konstiga frön, fruktköttet löddrade som tvål och luktade parfymaktigt. 10 st får vara i en kruka ute i rabatten och 5 st satte jag i en påse med torv som nog får ligga i garaget.

Upp till toppen
Annons: