Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 2662 ggr
[SuperJulius]
2016-10-03 09:40

Physalis planta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag tog frön från en physalis frukt i sommras och satte i tre små krukor. Har haft dom i växthus hela tiden och vattnat dom varje dag. Har fått plantera om dom några gånger och tillsist satt dom i plastpåsar för att dom inte slutar växa.. dom har endast fått vanlig planteringsgjord och vatten hela tiden. Inge näring. Dom har växt långsamt men har nu fått en massa physalis frukt som än inte är mogen. Men plantora slutar ju inte växa! Över en meter stora och rötter överallt! Kan inte ta in och övervintar dom då de är så stora. Är det nån som vet exakt hur man ska odla physalis??

Annons:
Omorika
2016-10-03 12:05
#1

Physalis odlas som tomat. Det bästa sättat med plantor från köpt frukt är att binda upp dem på en tråd som sänks eftersom plantan växer. De ska också tjuvas som tomat så man bara har 1 stängel. Då producerar de som mest frukt.

Det finns busksorter som man kan köpa i fröpåsar men de är svåra att få att gro.

Så bästa sättet är att låte de växa i växthuset tills det blir frost och sen lägga planta på komposten och så nya frön nästa vår.

Åsa S
2016-10-03 13:44
#2

Ungefär som tomat men de kan gärna sås lite tidigare än tomat så man bör börja i feb och gärna odla i krukor som man kan ta in ifall de inte hinner mogna vid riktigt dåliga somrar kan man ha svårt få dem att mogna även om man börjar tidigt.  Det är lagom att ha 1 planta i en 10 liters hink

Bjornen
2016-10-06 12:46
#3

Liksom tomat är de fleråriga. Övervintras ljust och med tanke på vårt dålig vinterljus gärna lite svalare än rumstemperatur. Jag brukar låta plantor bli 3-5 år innan jag byter ut dem. Toppa dem försiktigt och ta sticklingar i vår. Frö är lättgrodda och de får snabbt rötter när man tar sticklingar. Om det är fröplantor kan man välja att ta sticklingar av de bästa plantorna. Sticklingplantor ger skörd mycket tidigare och ger kraftigare plantor.

Upp till toppen
Annons: