Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 2073 ggr
mariatingsund
9/16/16, 6:12 PM

växer något på stenås?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag blir så ledsen när jag ser att inget lever på en del av vår trädgård. Det är en stenås som innebär ett jordlager på 5 cm där gräset är, och under den är det stenar i 2-5 cm storlekar hela vägen ner till intet. Dvs hur jag är vattnar, gödslar, lägger på jord, allt rinner bara undan och det som är kvar ser så ut. Så nu frågan är, kan jag välja växter som överlever förutsättningarna?  Eller finns det andra orsaker för att mina träd och buskar inte trivs där?  Det är inte höstbilder utan det är typiskt för hela växtsäsongen.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Bjornen
9/18/16, 6:51 AM
#1

De flesta av våra buskar har ytliga rotsystem och jag kommer inte på någon med pålrot, men ek och tall har pålrot. Nyplanterade växter ska vattnas rikligt i flera år och alltid hinkvis. Skvättar gör hos dig större skada än nytta och vattna särskilt efter regnväder så vattnet tränger ner och inte lockar upp rötterna till ytan. Kring större plantor bör man göra en grop och lägga stenar runt så att vattnet inte rinner därifrån.Överlag bör du ha dit stenar som gör att vattnets väg blir så lång och krokig som möjligt. Alltså stenparti.

Du ska undvika att tillföra planteringsjord utan tillför grov torv.  Kan också läggas på grov kompost bestående av grövre stjälkar och en del grenar och eventuellt lite större löv. Även gräsklipp. Då minskar avdunstningen från jorden och olika maskar och andra organismer gör jorden trevlig även för växterna.

mariatingsund
9/18/16, 9:59 PM
#2

Tack. Vi har lagt stenar runt träden och buskarna  för att ogräs inte ska stjäla vatten och täckt med täckbark runt stammen just för att hålla fuktigheten, men problemet verkar vara längre ner. Det känns som att både träden och buskarna lider av både vätske- och näringsbrist.  Det jag vill säga är att det jag tillför hamnar betydligt djupare än deras rötter är. Jag brukar vattna tio  liter åt gången, men det är som att vattna en djup brunn  rakt ner utan hinder. Stenåsen kan vara 2-3 meter djup (men vem vet hur djupt det är egentligen). Vår källare är alltid snustorrt trots att det inte finns ditlagd dränering. Man kan inte sätta ner en spade i jorden utan att den möter stenar, oftast 2-6 cm stora, och sen finns betydligt större också. Så jag behöver nog all hjälp jag kan få för att få träden/buskarna överleva där.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

MagArne
9/22/16, 7:59 AM
#3

Är det bara i år löven är torra och missfärgade eller varje år?
Grundvattennivån är lägre än någonsin nu och kanske inte så konstigt att löven vissnar?

mariatingsund
9/25/16, 6:55 PM
#4

nej, det är inte bara i år. Det drabbar allt hela tiden. När jag vattnar t.ex. ett nyplanterat träd, så kan jag hälla över hink efter hink, vattnet rinner bara rakt ner genom gruset. Om jag strör över gödsel och vattnar, blir det samma, den rinner ner och landar i jordens mitt känns det som. Jag kan inte  bädda varje grop med bara lera för vilka träd och buskar gillar lera, men rötterna skulle ändå inte hålla sig i en lergrop utan växer över och då är det ju samma sak, både vatten och näsing rinner genom. Jag tycker det är tråkigt att man inte kan ha vackra buskar och träd på en platt yta, bara gräs.   Knappt det. Vi har löst odlingarna med höga bänkar och satt duk under och lerjord nederst, så vi kan åtminstone odla lite, men allt jag hade planterat i marken blir till taskiga torra halvdöende saker.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: