Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 8160 ggr
Cristi
9/9/16, 3:15 PM

Magnolia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Jag har kämpat hela sommaren men min två år gamla magnolia busken.

Det gäller en magnolia Susan

 Blommade både vår och höst. Dock sedan juli månad  började dess blad få gul brun färg och ramla av. 

Nya små grenar kommer friska från roten på marken men dem andra  dem gamla ser torra vissna ut. 

Vi bytt jord till anpassad syr, vattnade extra mycket pga det torra och extremt varma sommaren, sprayade en gång mot svamp. Ingen klar förbättring dock.

 Tacksam för hjälpen!

Annons:
Codonopsis
9/9/16, 6:41 PM
#1

M. `Susan´ tillhör nog de mest lättodlade av släktet Magnolia. Något har hänt om den plötsligt vissnade ned i mitten på sommaren.  När bytte ni  till jord med lägre pH värde och hur gjorde ni då? Vilken sorts jord ersatte ni den gamla jorden med?

Jag vet inte om din Magnolia är ympad, det kan du kolla själv, och om det är från ympen de nya skotten kommer ? Annars så är din Magnolia stressutsatt av någon anledning och skickar upp nya skott från roten.

Använd aldrig kemikalier eller olika medel på växter när det som orsakar problemet inte är klarlagt, chansen att hitta rätt är minimal och kan förvärra problemen.

Bjornen
9/10/16, 5:33 AM
#2

Magnolia vill inte stå öppet utan skydd av träd eller annan växtlighet och behöver rikligt med vatten. Jag misstänker att den har haft det för varmt och soligt som gjort att avdunstningen från klyvöppningar varit större än upptaget av vatten. Om den står för soligt och varmt förlorar den mera vatten än den orkar ta upp. Då hjälper inte vattning. Duschning av bladen minskar avdunstning, men bör inte användas kallt vatten då kan bladen skadas. Jag föreslår att du flyttar busken till en mera skyddad växtplats. Tveksamt om det bör göras nu på hösten, då magnolior bör planteras på våren åtminstone i sämre klimat. Flytta den för säkerhets skull tidigt i vår, bara tjälen gått ur jorden. Vattna rikligt.

Cristi
9/11/16, 5:37 PM
#3

Vi lade ovan på jorden runt magnolian en hortensia jord med lägre pH. 

Det hade vi  inte gjort i början vid planteringen, d.v.s tyvärr ingen sur jord i början vid planteringen , men trots detta var bladen fina i början innan den starka solen och värmen kom.

 Nya skott med fina frisk blad kommer nu direkt från roten .Dessa kanske får ingen direkt sol. 

Även magnesium och kaliumbrist kan ge gula blad?

Finns det andra svamp eller sjukdomar som kanske slår magnolias blad? 

Här ser jag en del buskar som blivit gula i sina blad tidigt höst där hela busken omfattas och tänker på ett eventuellt svamp angrepp som kan drabba i området.

Vågar inte flytta busken på våren men kanske är till slut den enda lösningen .

Bjornen
9/13/16, 9:01 AM
#4

Att växter får gula blad är ofta orsakad av torka så att avdunstningen minskar.

Cristi
9/27/16, 3:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Min magnolia!

Nu är det höst men fortfarande inte kallt på nätterna!

 Så här ser löv i magnolias topp, Helt bedrövligt!. 

Samtidigt nya grenar på marknivå med friska blad. Övriga växter i närheten är behandlade mot mjöldagg

Upp till toppen
Annons: