Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 7933 ggr
oh-la
2016-08-26 16:09

Spindellilja, vilken art?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När min farmor gick bort fick jag ärva en lilja av henne som tydligen funnits i familjen länge. Det är ju en spindellilja, men jag skulle så gärna vilja veta vilken art. Tänkte kanske passa på att se om någon vet mu när den blommar! Helt klart lökväxt, doftande, vissnar inte ner utan är grön året runt.

Annons:
oh-la
2016-08-26 16:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Växtsätt

oh-la
2016-08-26 16:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Blomma

Magi-cat
2016-08-26 16:33
#3

En sån har jag också, även den har gått i släkten….Doftar underbart när den plötsligt blommar.
Jag visste inte ens att det fanns olika sorters spindellilja…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

oh-la
2016-08-26 16:54
#4

#3, det verkar finnas ett par som gärna förväxlas med varandra. Hade varit så spännande att veta vilken det är. Har aldrig sett spindellilja i handeln utan de som har verkar vara just som våra, familjeklenoder :) jag är förtjust i min, och extra kul är det när den blommar. Min blommar alltid vid den här tiden när jag ställer ut den på balkongen i några dygn, gärna i lite regn. Just nu doftar hela lägenheten underbart av min.

Bjornen
2016-08-28 09:01
#5

Liknar karibisk spindellilja (Hymenocallis caribacea) och har odlats länge. Släktet har visserligen omkring 40 arter.

oh-la
2016-08-28 09:15
#6

#5, tack Bjornen! Det är den eller stranspindelliljan jag funderat på, och som verkar vara de vanligaste krukväxter. Får dock ingen riktig klarhet i vad som skiljer dem. Det verkar vara frökaplsarna och och bikronblad som är den stora skillnaden. Men jag kan ha fel. Du är så långt mycket duktigare på detta, så jag hoppades på svar från dig :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: