Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Spindellilja, vilken art?

2016-08-26 16:09 #0 av: oh-la

När min farmor gick bort fick jag ärva en lilja av henne som tydligen funnits i familjen länge. Det är ju en spindellilja, men jag skulle så gärna vilja veta vilken art. Tänkte kanske passa på att se om någon vet mu när den blommar! Helt klart lökväxt, doftande, vissnar inte ner utan är grön året runt.

Anmäl
2016-08-26 16:11 #1 av: oh-la

Växtsätt

Anmäl
2016-08-26 16:12 #2 av: oh-la

Blomma

Anmäl
2016-08-26 16:33 #3 av: Magi-cat

En sån har jag också, även den har gått i släkten....Doftar underbart när den plötsligt blommar.
Jag visste inte ens att det fanns olika sorters spindellilja...

Hjärta "It has always been easier to destroy than to create." (Spock)

Anmäl
2016-08-26 16:54 #4 av: oh-la

#3, det verkar finnas ett par som gärna förväxlas med varandra. Hade varit så spännande att veta vilken det är. Har aldrig sett spindellilja i handeln utan de som har verkar vara just som våra, familjeklenoder :) jag är förtjust i min, och extra kul är det när den blommar. Min blommar alltid vid den här tiden när jag ställer ut den på balkongen i några dygn, gärna i lite regn. Just nu doftar hela lägenheten underbart av min.

Anmäl
2016-08-28 09:01 #5 av: Bjornen

Liknar karibisk spindellilja (Hymenocallis caribacea) och har odlats länge. Släktet har visserligen omkring 40 arter. 

Anmäl
2016-08-28 09:15 #6 av: oh-la

#5, tack Bjornen! Det är den eller stranspindelliljan jag funderat på, och som verkar vara de vanligaste krukväxter. Får dock ingen riktig klarhet i vad som skiljer dem. Det verkar vara frökaplsarna och och bikronblad som är den stora skillnaden. Men jag kan ha fel. Du är så långt mycket duktigare på detta, så jag hoppades på svar från dig :)

Anmäl