Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 2862 ggr
lutralutra
2016-08-24 20:34

Japansk lönn

Jag har köpt en liten planta av japansk lönn och jag undrar om någon här har tips på skötselråd. Jag bor i ett ganska kallt klimat så tanken är att ta in den över vintern. 

Hur bör den planteras? När ska jag ta in den och hur bör den stå vintertid? Vad ska jag mer tänka på? 

Är verkligen förtjust i den och jag vill verkligen att den ska må bra hos mig.. 😍Gjorde ett impulsköp, men jag var ju bara tvungen när jag hittade den på rea för ynka 30kr. Den är så vacker. ❤️


Annons:
Bjornen
2016-08-26 10:26
#1

Japansk lönn har sorter som är härdig i zon 3-4. De är svåra att övervintra inomhus och bör stå ordentligt svalt och tål några minugrader korta perioder. Inomhus är det viktigt de ges lagom med vatten och bör stå ljust.

Codonopsis
2016-08-27 12:49
#2

Din japanska lönn mår säkert inte så bra i den kruka som den stått i hela sommaren men jag skulle ändå inte plantera om den förrän till våren för nu är det snart dags för vintervila och den skall absolut inte börja växa. Annars trivs japanska lönnar bra i jord med något lägre pH värde som t.ex. rododendronjord.

Inomhusklimat är sällan bra för växter som lever utomhus, det ät för varmt och för torr luft och växterna drabbas lätt av skadeangrepp.

Låt den stå ute så länge som möjligt och när frosten knackar på dörren kan du ta in den och ställa den på frostfri plats men så svalt som möjligt. Den behöver inget ljus eftersom den tappar sina blad och mycket sparsam bevattning tills den får flytta ut igen. Då kan du också plantera om den i större kruka med ny jord.

Bjornen
2016-08-28 08:47
#3

Alla vedartade växter mår bättre i ett ljust utrymme än i mörker under vintern.

Upp till toppen
Annons: