Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 5185 ggr
Sindri
2016-08-24 18:00

Föröka björnbär

Det kommer massor med björnbärsskott från min buske. Men i jordgubbslandet! Glad i hågen drog jag upp några och satte i vatten, men det kommer inga rötter.

Skulle jag letat rätt på utlöparen från busken och tagit med en  bit av den på båda sidor?

Annons:
Record
2016-08-24 22:09
#1

Björnbär av den vilda sorten, tag en gren och jordslå den en bit från toppen, lägg en sten över den delen som ligger under jord.

Mer tips i länken för att hjälpa till.

http://www.allers.se/lar-dig-foroka-med-avlaggare-steg-for-steg/

Sindri
2016-08-24 23:33
#2

Ja tack. Jag har en avläggare granne med det stora björnbäret. Som inte är vilt, men det funkar på samma sätt.
Nu handlar det om skott som "avlagt" sig själva, men på fel ställe, d.v.s. jordgubbslandet. Jag har gärna fler buskar, men måste flytta dem på något sätt: Provade som sagt var att dra upp dem och sätta i vatten, men det blir inga rötter.
Så min fråga är om jag skall gräva med en bit av utlöparen från "mammabusken", eller om det helt enkelt inte går att flytta dessa skott, utan jag får gräva upp och kompostera.

Halvdansken
2016-08-25 09:18
#3

Jag har förökat massor med växter på detta sättet, men man måste vänta tills det kommit rötter på avläggaren. Det tar typ ett år. Sen klipper man på "mammasidan" och gräver upp den nya plantan. Om du drar upp ett skott som växer i jorden, så borde det ju vara rötter på den?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Record
2016-08-25 21:52
#4

Det tar sin tid innan de rotar sig ,kanske ett år. Såg du i länken att man skulle skrapa av barken lite, på den del som skall ligga i jorden.

Sindri
2016-08-26 01:18
#5

Jag uppskattar att ni försöker svara, men inget är svaret på min fråga. Jag har en massa skott som kommer upp från långa rötter som växt ut från moderplantan. Jag drog upp dem eftersom de växer i jordgubbslandet och där kan de inte vara. Men antagligen så levde skotten på roten och kan ännu inte bilda egna rötter. De behövde (liksom avläggare) en navelsträng till moderplantan. Det är inte viktigt med fler plantor. Bara tänkte jag kunde prova med skotten istället för att slänga dem.

Bjornen
2016-08-26 10:39
#6

Avläggare tas och lyckas snabbare om man skrubbar revans undersida och föränkrar det i jorden med järntråd eller dylikt. Lämpligen får de sitta kvar på moderplantan ungefär ett år.  Du kan också prova att ta sticklingar som sätts direkt i sandblandad jord och gärna i krukor av plast. De placeras i bänk eller annat skyddat ställe och då kan det uppkomma rötter. Se till att det inte är för mycket blad. Kan hända det lyckas, men fungerar säkrats med vintersticklingar som sätts på våren.

Annons:
Record
2016-08-26 22:16
#7

# Sindri, du får ge dig till tåls, tänk på de goda bären som kommer nästa år. 👍

Sindri
2016-08-26 22:25
#8

Jag har alltid massor med goda bär, busken är enorm.

Skall inte ta avläggare.

1) skott kommer upp i jordgubbslandet

2) sätta i vatten eller slänga?

Det var allt. Ingen vet tydligen, de vissnar i vasen så jag antar att det inte går utan de får gå i komposten och de som är kvar jordgubbslandet likaså.

NatasjaHemby
2016-08-27 11:23
#9

Hade jag varit du så hade jag grävt upp dem och slängt på komposten. Jag håller förvisso med om att det tar emot att slänga sådant som fortfarande lever, men med tanke på hur bra björnbär sprider sig och att du behöver få bort dem från jordgubbslandet nu så tycker jag absolut att du kan göra det med gott samvete 🙂

SE*Simbelmynes

Sindri
2016-08-27 13:42
#10

Redan gjort! Tänkte mest på att det kanske hade varit kul att ge bort plantor om de tagit sig. Behöver absolut inte mer björnbär själv. 😃

Vixxen
2016-08-27 21:21
#11

Kan du inte prova att sätta dem i jord istället för i vas med vatten?

Sindri
2016-08-27 23:46
#12

Nu är de vissna tyvärr och ligger och vilar på komposten….
Men jag tror de måste ha med sig en bit av roten de växt ut från.
Jag skall gräva om hela jordgubbslandet i höst och då kan jag ta ett skott och samtidigt ta med en bit av roten och då skall jag försöka plantera direkt i jord.

Vixxen
2016-08-28 00:13
#13

Uppdatera oss sen om hur det går!

Annons:
Bjornen
2016-08-28 08:53
#14

Vedartade växter är svårt att få rötter på i vatten. Björnbär och dess släktingar är nog så gott som omöjligt, Vinbär kanlyckas och olika Salix fungerar det bra att sätta dem i vatten. Att sätta sticklingar  i sandblandad jord kan fungera på de flesta men inte alla. Däremot fungerar det bättre vissa tider och björnbär förökas bäst med vintersticklingar.

StickyRicky
2016-12-15 11:09
#15

Jag lät 8 björnbärssticklingar stå i vatten med lite pilbark i.

Därefter planterade jag rackarna i kruka med  ekojord

Funkade finfint, knoppar så fint nu (har de inomhus)

Upp till toppen
Annons: