Annons:
Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 1457 ggr
Eldlilja
2016-08-17 12:26

Jade/pengaträd - Hummel's sunset

Hallå där 🙂! 

Jag är hemskt förtjust i fina jadeträd/pengaträd/Crassula Ovata (kärt barn har många namn), och skulle vilja utöka min samling med ett jadeträd av Hummel's Sunset-typ. Denna sort har jag fått nys om via nätet, men tyvärr bara från amerikanska forum. Har ej hittat någon jade märkt Hummel's Sunset i Sverige 🤔. Är det någon som har en aning om var man kan finna sådana i Sverige (om de alls finns)? Vet att man kan köpa från nätet från t ex USA men är lite tveksam på att göra det iom att det kan vara lite si och så med att få just den växt det står att det ska vara 🤪 (plus att det är en lååång frakt). Jag är eg inte ute efter en stor planta utan skulle gärna ha någon liten som jag sedan kan beskära som jag vill i takt med att den växer 😉.

Hummel's sunset jade ser ut som vanliga jadeträd fast med mycket mer röd färg och inget vitt som i variegated.

Har en stor (vanlig grön) jade samt några av dess dotterplantor, men skulle som sagt vilja utöka min samling med lite mer färg 😃!

Hoppas det här kom i rätt grupp nu, var länge sen jag var aktiv på iFokus 🤪

Tack på förhand, hoppas någon har en aning ❤️

Annons:
matildasara
2016-09-07 14:08
#1

Hej,

jag har köpt rotade sticklingar från Storbrittanien via ebay. De har inte kommit fram ännu, så jag kan inte säga hur det gick och portot blir förstås dyrt. Om du är intresserad så har säljaren ett par stycken kvar.  De är alldeles för små för att ta sticklingar på nu men förhoppningsvis kan jag göra det i framtiden…

[Rhonda]
2016-09-08 08:33
#2

#0 Jag fick googla på namnen för att se vilken växt detta är, då såg jag att det är den som många (inkl jag) kallar för paradisträd eller penningträd. Det är hopplöst när växter har olika namn tycker jag. 🤪

Eldlilja
2016-09-08 22:31
#3

#1 matildasara: Låter spännande! Jag skulle gärna köpa mig lite sticklingar, dock tror jag att jag väntar in våren/sommaren. Då får de en ny miljö lagom till att ljuset ger de bästa förutsättningarna (tänker jag rätt…?). Förstår att säljaren antagligen inte kommer ha kvar dessa till dess, men jag måste ändå vänta in att jag får rensat bland växterna på min (förstärkta) fönsterbräda 😃! Hoppas det blir bra med sticklingarna du får hem, uppdatera gärna 😊

#2 Sara & matte Rhonda: Jaa, nu när du säger det känner jag igen båda namnen du nämner (kanske blandar jag ihop penningträd med pengaträd dessutom 🤪). Och då tyckte jag ändå jag drog i med så många namn jag kunde komma på 😂! Hopplöst, minst sagt 🙂

Bjornen
2016-09-09 11:34
#4

Paradisträd (Crassula ovata) säljs nog i de flesta blomsterbutiker och finns i många olika sorter. Tillhör de billigare bladväxterna och jag har nog sett åtminstone tiotalet sorter i handeln. Jag har själv två sorter och några sticklingplantor. Blommar fint, men inte så lätt att få dem att blomma och krävs lite knep när de är omkring 10 år.

Eldlilja
2016-09-10 22:09
#5

#4 Bjornen: Jo, paradisträden är ganska vanliga, bara det att jag inte sett just den sorten (Hummel's sunset, med mer rött än de "vanliga gröna" paradisträden) någon annan stans än internet 🤪. Håller med om att paradisträden är jättetrevliga, dock har jag aldrig fått någon att blomma (har nu en moderplanta som borde vara dryga 10 år). Har helt enkelt inte fepplat med att de ska stå svalt och mörkt och så. Hur har du burit dig åt rent praktiskt för att stimulera blomning 🙂? Jag funderar på att satsa nu i vinter för att få små blommor 😃

Bjornen
2016-09-13 09:05
#6

Paradisträd ska aldrig stå mörkt, men gärna lite svalare under vintern när ljuset avtar. Med längre avbrott av vattning stimuleras knoppbildningen vid återupptagen vattning.

Annons:
Eldlilja
2016-09-15 18:40
#7

#6 Bjornen: Jag ska se om jag kan hitta ett bra svalt ställe i huset, annars får jag väl sänka termostaten i sovrummet (resten av familjens sovrum kommer bli lika kalla men det får de väl leva med) 😂! "Lite svalare", är det ca 10-15 grader? 5-10?

Bjornen
2016-09-16 08:21
#8

Lite svalare innebär omkring 15 grader, men nog klarar den temperaturer mellan 5-30 grader.

Upp till toppen
Annons: