Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 1047 ggr
laurelina
2016-08-09 12:32

Pigga upp gammal gräsmatta som inte längre klipps

Jag har mycket gräsmatta på min tomt och jag tänker sluta klippa en del av den. Den slutar vid ett dike intill en stor väg så det blir helt enkelt så att det blir långt gräs en bit in i trädgården. Undanskymt läge som inte syns så mycket alltså men det vore ändå kul att göra något för att få det roligare men med minsta möjliga arbetsinsats ;)

Det är alltså gräsmatta, inte särskilt mycket ogräs som maskrosor eller annat. Det växer 6 stora björkar och 2 jättestora ekar på en yta som är ca 20x5 meter så det är ganska torrt och relativt skuggigt. Min dröm vore att ha en "riktig" äng men jag har insett att det är för mycket jobb för mig att hinna med. Jag funderar på om man ändå kan gräva ned några plantor med exempelvis vallmo och hoppas på att det sprider sig? Eller någon perenn som förökar sig själv och täcker stor yta (jag har funderat på pepparmynta men det tar ju typ över ens liv)? Några tacksamma buskar som blommar länge och/eller har vackra bladverk?  Jag tar tacksamt emot alla möjliga och omöjliga tips! Det enda som är viktigt är att det inte kräver en massa skötsel när det odlade väl är etablerat.

Annons:
Linnea
2016-08-09 12:36
#1

En riktig äng ska slås två gånger per år så det är ju inte så mycket jobb. Ängsblommorna trivs ofta på näringsfattig mark medan gräset vill ha mer näring för att trivas.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bjornen
2016-08-09 12:40
#2

Myntor trivs i tung fukthållande jord. Om man vill plantera perenner eller ettåriga växter bör man göra öar och bör då välja lite högre växter som syns fast det är högt gräs. Det finns många buskar att välja och är svårt att så där utan vidare ge förslag.

Upp till toppen
Annons: