Annons:
Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 1229 ggr
laurelina
8/9/16, 12:00 PM

Odla något i växthus trots sent på säsong

Jag har precis fixat mitt växthus. Jag är ingen trädgårdsfantast och har lite ont om tid för det mesta så jag har lagt ett trädäck och odlar i krukor och blomlådor (det finns också plats att sitta och dricka kaffe där). Jag är skitnöjd och trivs jättebra med att sitta där men det ser lite tomt och eländigt ut utan växter.

Så frågan är om det finns något man kan odla där nu som hinner komma upp innan hösten? Jag tänker sallad, spenat, kanske några kryddväxter… gärna dekorativt eller sånt som går att äta. Eller både och ;)

Jag är också intresserad av tips på växter som kan stå kvar året runt. Som klarar att stå kvar i kruka utan mer skötsel än lite vattning ibland. Växthuset är relativt dåligt isolerat (lite gammal frigolit som sitter kvar) men det är ju ändå en skyddad miljö. Jag funderar på en vinranka men är osäker på vilken sort.

Annons:
Åsa S
8/9/16, 12:08 PM
#1

Nu borde du kunna så sånt som asiatiska kålväxter, rädisor, sallat, spenat.

Vinrankor bör du nog sätta på våren, bäst hade varit att sätta den i marken annars måste du ha en enorm kruka för att få bra resultat. Sort beror på vad du vill ha och i vilken växtzon du bor.

laurelina
8/9/16, 12:41 PM
#2

Växtzon ja, det var ju ganska viktig info att ha med :-) Jag bor i skövdetrakten, jag tror att det är zon 3?

Enorm  kruka (hur enorm snackar vi förresten?) kan jag leva med, bara jag slipper rensa ogräs och gräva om och byta jord… och att drabbas av ett totalt kaos om jag inte hinner med skötseln någon vår.

Bjornen
8/9/16, 12:45 PM
#3

Alla bladväxter kan sås och t.ex. vintersallat kan skördas även på förvintern. I kruka ska man aldrig räkna med att växter övervintrar och ännu sämre i växthus än utomhus. För övervintring grävs krukan ner i jord men inte i väthus och det förutsätter att de inte sitter i lerkrukor som troligen fryser sönder på vintern.

Åsa S
8/9/16, 12:59 PM
#4

I en jättestor kruka typ 50-100liter så fryser det inte lika hårt och snabbt  så det kan funka för vinrankor som blir rätt stora både över och under jord. Jag skulle  testa med ex Spulga (röd staketdruva verkar växa något svagare än ex. Zilga men lite mer tålig än vanliga vindruvor, denna kan dock funka bra även utanför i din zon växter i kruka blir ju känsligare även i växthus)

Bjornen
8/10/16, 3:11 PM
#5

när det gäller staketdruvor är det bäst om roten står utanför växxthuset och plantan innanför.

Upp till toppen
Annons: