Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 2134 ggr
mariatingsund
2016-08-08 12:25

känsliga, titta inte här

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

det äckligaste larver jag har sett, de sitter inuti stjälken på broccolin, närmast roten.  Har de namn? För att eventuellt kunna undvika dem i framtiden? Och förutom dessa fanns det massor av andra larver i olika storlekar inuti rosorna (fortfarande broccoli) Jag dränkte dem i tron att de ska dö men de sitter kvar, även döda, så adjö med broccoli-middag.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Åsa S
2016-08-08 21:43
#1

De vita ser ut som kålflugelarver. Annars är det normalt med larver på kålväxter vissa år är det mer andra färre. Man kan minska ner angrepp genom att inte odla på samma plats varje år + odla under nät som gärna spänns ovanför plantorna och det ska vara tätt mot marken så inga kan flyga till plantan och lägga ägg

mariatingsund
2016-08-08 22:11
#2

Tack Åsa, jag ska nog göra allt som står i min makt för att undvika den förödelsen som de åstadkommit. Vet någon vilken sort de gröna larverna är? De har suttit i "blommorna" och även om jag satte hela buketterna i vatten så var det en massa kvar inklämda så jag fick slänga allt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Emo
2016-08-09 04:41
#3

Är de inte ätliga? 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Åsa S
2016-08-09 08:57
#4

De gröna kan vara kålmal möjligtvis mina får inte sitta kvar så länge att de blir så stora, jag har mosat larver varannan dag ungefär på kålen efter att det gick hål i duken + plantorna blev så stora att duken lyfte. Lägg broccoloibuketterna i en degbunke med kallt vatten + en kapsyl ättika så kryper ohyran ut ur dem efter bara ett par minuter. Annars är det inte farligt råka äta nån larv.

Vixxen
2016-08-10 21:44
#5

Fint proteintillskott! 👍 😃

mariatingsund
2016-08-11 22:30
#6

Urk … Jag är inte så känslig annars, men jag tror inte jag skulle kunna svälja broccolin med dem där inuti 😮Jag ska testa ättika. Jag la dem i en stor kanna vatten med citronsaft i men då kröp de inte ur 😭 Jag som älskar broccoli. Jag tröstar mig att det finns lite av stammen/stjälken att tugga på utan proteiner 🤢

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Bjornen
2016-08-12 09:45
#7

Alla växter som innehåller olika larver kan läggas i altvatten eller ättiksvatten, då kryper larver ur. Gäller också svamp.

The_iller
2016-08-13 14:32
#8

Jag kanske är okänslig och "störd i huvudet". Men sedan när är larver någonting som är känsligt? och varför skulle det vara känsligt när det är naturligt? Det känns lite som man skapar den gargong utifrån att skriva på det viset. Som amerikansk TV som varnar för känsliga tittare fastän det egentligen är bara naturliga saker som visas. Man gör det till dåligt utifrån att skriva att det är känsligt.Jag tror att det är sånt här som bidrar till ett känsligt omgivning så att lättkränktheten frodas. Visserligen har jag förståelse när det verkligen är känsliga saker som skulle kunna visas på tv, som detaljerad tortyr och annat sjukt. Meeeen vad vet jag.. som sagt, jag kanske är bara okänslig och störd och därför förstår mig inte på denna "känslighet.

mariatingsund
2016-08-13 14:38
#9

Säg vad du vill men jag förmår mig inte att äta broccolin som är full av döda larver, för visst dränkte jag dem, några flöt ut också, men många sitter fast o ruttnar i "blommorna", och det finns oändliga små trådar som spindelnät innanför när man plockar det i mindre bitar. Bajset ligger som fastklistrad överallt och är omöjligt att skura bort för det finns å mycket vinklar och vrår. Jag har fotograferat massor av larver, baggar och kryp, jag är inte känslig men jag stoppar inte dem in i munnen :(

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
2016-08-13 14:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

är det aptitretande?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: