Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1690 ggr
mariatingsund
2016-08-07 08:10

önskar tips för nyplantering i norr-rabatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har sågat ut den enorma tujan som stod intill husväggen, för nära. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra där, jag har bara  köpt en klätterhortensia. När vi har målat husväggen, ska vi böja en stor armeringsplatta som en halv "kolonn" mot väggen och ha klätterhortensian där. Det är norrsida, alltid skuggigt med ljust.  Vad tror ni det  skulle bli bra där mer? Något inte sniglar gillar. Tackar för alla tips.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Maria
2016-08-07 08:18
#1

Det påminner om vår lilla trädgård. På vår vägg som är på norrsidan har jag satt Hosta i flera olika färger på bladverken. De är både lättskötta och så vackra. De trivs dessutom jättebra i skuggan.

https://www.google.se/?ion=1&espv=2#q=hosta+v%C3%A4xt&tbm=shop

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mariatingsund
2016-08-07 08:31
#2

Tack Maria, vi har jättemycket hosta i en annan del av trädgården, men sniglarna tycker det är så gott att mumsa på. Så jag hade mer tänkt grönska som sockblomma eller skuggröna som inte lockar dit inneboende. Men jag vet inte, jag vill ha både höga växter, gröna växter för vintern och blommande perenner. Sen ska de matcha också :/ jag har tillgång till järnek, buxbom som skulle kunna flyttas dit, men vet inte riktigt, nu vill jag att det ska bli genomtänkt.  Eventuelllt kunde jag flytta dit min segelbuske också, men den behöver nog mer solljus.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maria
2016-08-07 08:32
#3

Aha

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emo
2016-08-07 09:12
#4

Hasselört brukar gå bra att använda för att pryda skuggiga områden.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Bjornen
2016-08-07 10:12
#5

Ormbunkar angrips inte av sniglar eller snäckor och det kombinderad med rododendron.

mariatingsund
2016-08-07 10:44
#6

Ja, hasselört hade kunnat vara längst framme. Ormbunkar sprider sig rätt bra med sina sporer, men det är ändå en idé :) Rhododendron har vi redan i rabatten bredvid,  jag avvaktar o ser om den trivs hos oss, för det är det tredje som jag planterade enligt alla vetenskapliga beskrivningar men ingen av dem trivdes, denna ser också för konstig ut. Så jag måste nog satsa på något annat trots att jag älskar rhodendron.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Halvdansken
2016-08-07 11:07
#7

Nävor/geranium borde gå fint. Jag har många i woodlandet, och där är det skuggigt. Löjtnantshjärta (eller den lilla varianten som jag inte vet vad den heter på svenska) Lökar.  Myskmadra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mariatingsund
2016-08-07 17:46
#8

Ja du menar nog fänrikshjärta :) Myskmadra har jag under rhododendron,  och löjtnantshjärtor massor vid husväggen :) Näva har jag också i andra rabatter som jag är mycket förtjust i.

Jag tror jag sätter tillbaka buxbomen, få se om den blir  formklippt någon gång, jag gillar den faktiskt mer spretigt, sen klätterhortensian är given.  Sen hade jag ändå velat skaffa silverax, flera olika,  och kan sätta ormöga längst ut. Ormbunken har jag nog valt bort här, men i en annan rabatt kan jag gott tänka.  Den gula hasselörten valde jag också bort för att få en mer enhetlig vit-blå-rosa-lila nyanser.  Då blommar de också i olika årstider, har jag både vintergrön och blommande, och jag tror att då får jag en snigelfri och ohyra-fri rabatt. Jag hoppas att silveraxen kommer att funka, inte direkt sol mer än sent på kvällen.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
2016-08-07 17:49
#9

Och tack för alla svaren, även om jag valde annat, så hjälpte mig att fundera. Ska återkomma med en bild framöver.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Emo
2016-08-07 18:03
#10

#8 Finns det gul hasselört? 😮

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

mariatingsund
2016-08-07 22:26
#11

Nej, förlåt, jag blandade ihop med svalört. Då får jag fundera lite till, haha

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Halvdansken
2016-08-08 00:20
#12

Fänrikshjärta, tack. Jag bor i Danmark och här heter den Småhjärtan. Ibland är det svårt 😃

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mariatingsund
2016-08-08 08:19
#13

När jag ändå pratade om snigelfri rabatt, har jag just läst råden från Odla.se. 

  1. snigelsäkra växter (dessa är även rådjurssäkra): PERENNER daglilja, julros (blommorna äts ibland av rådjur), pion, ormbunkar, bolltistel, lammöra, ulleternell, lavendel, malört, daggkåpa, nepeta, praktlysing, solhatt, tjockbladiga funkior, bergenia, buskar: hortensia, rododendron, ölandstok, KLÄTTERVÄXTER klematis, klätterhortensia.

    Jag vill dock tillägga att praktlysing är en alldeles utmärkt hemstad för sniglar trots att de inte äter dem. 
    2.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Bjornen
2016-08-08 11:26
#14

Rådjurssäkra växter finns inte. Ormbunkar brukar dock får vara i fred. De tål också många giftiga växxter.  Julros kan jag inte odla eftersom rådjuren äter upp blommor, blad och rötter. Snigel- och snäcksäkra växter är bara ormbunkar. Övriga äts gärna av snäckor och sniglar. Några i mindre omfattning om det finns alternativa växter. Alla sådana listor är felaktiga.

Bjornen
2016-08-08 11:28
#15

Ormbunkar förökar sig sällan med sporer i trädgårdar. Däremot är det flera arter som sprider sig med rotskott såsom ekbräken, stensöta, strutbräken och pärlbräken.

mariatingsund
2016-08-08 12:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Så förutom buxbom, klätterhortensia, silverax och ormöga, slank en liten malört, två små violer, en daggkåpa och en blåsippa också ner i rabatten. Hoppas att det blir en frodig del om något år.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Emo
2016-08-08 13:22
#17

Fina och bekväma stolar du har. Rabatten ser också bra ut.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Codonopsis
2016-08-08 14:33
#18

Är det buxbom som är planterad längst in mot väggen? Jag tycker inte det liknar en klätterhortensia men det är svårt att se.

Jag tror du planterat för många växter på ett litet utrymme, klätterhortensia brukar stå och stampa några år men när den väl sätter fart täcker den snabbt många kvm, den behöver något att klättra på, annars blir den en ogenomtränglig marktäckare som konkurrerar ut allt annat. De små växterna kommer snabbt att täckas av de större växterna och inte överleva.

mariatingsund
2016-08-08 16:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Ja buxbom, men den ska jag formklippa så den aldrig blir så stor. Bredvid till höger den lilla sak är klätterhortensian. Jag nämnde innan att jag tänkte böja en stor armeringsmatta framför väggen där den kan klättra bäst den vill. Jag ser inte rabatten som överfylld, men tiden visar det, om klätterhortensian blir alltför stor då flyttar jag buxbomen.  Jag skickar in en bild till när jag har klippt buxbomen.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
2016-08-08 16:22
#20

Till Björns inlägg: Vår granne har stort sätt bara ormbunkar i sin trädgård, de hinner inte sköta hela stora tomten, så visst förökar sig ormbunkar när naturen gynnar, och här gynnar för vi bor precis framför en skog. Och sniglarna äter det mesta, men de har aldrig rört t.ex. sockblomman jag har, inte heller alunroten, skuggrönan och kan fortsätta. Så visst, de har säkert en massa annat gott att mumsa på så de inte hann med allt, men ändå kan man välja växter som inte drar hit dem.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
[Indii]
2016-08-08 23:20
#21

Det blir säkert fint när det vuxit till sig! Silverax är ju jättefina! En fråga bara: Ska man inte undvika buxbom numera p.g.a. smittsamma svampsjukdom?

JMW
2016-08-09 12:41
#22

#19 Jag vet inte om du har erfarenhet av klätterhortensia. Jag har några sådana, dock ej vid  husvägg då de liksom klistrar sig fast. De växer något alldeles kopiöst. En av mina klättrar upp i en död ask och är nog uppe på 5 meter nu. Jättefint när den blommar! Jag måste dock hålla efter dem ganska ordentligt då de gärna vill fortsätta och fortsätta….

Bjornen
2016-08-09 12:57
#23

Visst förökar sig vissa ormbunkar, men att de förökar sig med sporer är inte särskilt vanligt i trädgårdar.  Ormbunkar har en mycket speciell förökning och dess könliga del sker utanför växten. Visst har jag sett sporplantor av ormbunkar i min visningsträdgård men 99 % av dem dör av torka. Därför sprider sig ormbunkar med miljarder av sporer eftersom nässtan alla inte bildar nya plantor. Vegetativ förökning är dock vanlig hos vissa arter, men kan också delas.

mariatingsund
2016-08-11 22:47
#24

Indii: Jag har haft denna buxbom i många år, så länge den inte får smittan, får vara kvar. Det är väl mest känsligt i stora parker och slottsträdgårdar kan jag tro för får de smitta där, då är det ajöss med alltihop. Jag har tre stycken i trädgårdens olika delar och vad jag hörde, den smittan går inte över till andra sorters växter, så jag är inte orolig. 

JMW: ja jag vet, jag har flera trädgårdar i omgivningen som har klätterhortensia, och konstigt nog har ingen klagat på att väggen/brädorna (trähus) var fuktiga eller behövde tvättas eller målas om. Jag undrar själv litegrann hur det kan vara möjligt. Jag har i alla fall tänkt ha en ställning/spaljé i robust trä med avstånd från väggen för att den ska kunna fästa sig bättre, jämfört med armeringsjärn som jag tänkte i början. Och det är gavel så vi kan bara klättra upp i en stege för att beskära om det vore nödvändigt. Min oro är inte här utan att den inte ska växa pga att vi bor på en stenås där både jord och näring rinner genom grus och stenar i botten så inget växer som det ska.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: