Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1991 ggr
beem
8/4/16, 1:15 PM

Orange Frövisare - skötsel ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har köpt en fetbladsväxt som heter Fröviare.  Jag har läst att den går att övervintra - under gynnsamma förhållanden.

Jag önskar lite tips hur jag bäst ska lyckas med den och övervintra den.

Går den övervintra inomhus eller är det bäst ute ?

Zon 5


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Bjornen
8/6/16, 7:33 AM
#1

Ska nog inte kunna övervintra utomhus i norra Europa. De är vildväxande i sydafrikanska bergen och Madagaskar. I ett tempererat alpinhus bör de klara övervintring. Bör betraktas som utplanteringsväxt. Klarar ett fåtal minusgrader och ingen fukt under vintern. Bör stå kallt (0-5 grader)  torrt och ljust under vintern, vilket är svårt utan tempererat alpinhus.

beem
8/6/16, 1:49 PM
#2

Känns som en omöjliget att övervintra då.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
8/6/16, 1:49 PM
#3
Bjornen
8/7/16, 10:07 AM
#4

Nackdelen när man handlar med kedjor som inte kan växter eller kanske inte vill veta. De vill bara sälja. Man kan alltid prova att övervintra och kan ibland lyckas fast det är omöjligt.

beem
8/7/16, 1:58 PM
#5

Det här var ingen kedja. Det var en stor Handelsträdgård. Jag frågade där om skötsel / övervintring. Det var första året han hade Frövisare men att den enl. uppgift av hans säljare ska gå att övervintra under gynnsamma förhållanden.  Eftersom det var första året för honom hade han inte hunnit testa.

Jag har flera plantor så jag kommer att testa övervintring ute och även inne. Går det så går det 🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: