Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Bruna blad av Provadopinnar?

2016-07-22 09:57 #0 av: PhatTrance

Misstänker att två av mina Hoyor (Australis) har blivit drabbade av ohyra (bladlöss / ullöss) och stoppade in två st Provadopinnar i varje kruka (2st på 21cm enligt bruks) igår kväll och i morse när jag vaknade la jag märke till att ena Hoyan har börjat få bruna blad. Kan detta ha något med Provadopinnarna att göra? Alla blad var liksom helt gröna igår när jag stoppade in Provadopinnarna. 

Eller kan dessa bruna blad ha med något annat att göra?

Bifogar 2 bilder

Anmäl
2016-07-23 08:45 #1 av: Bjornen

Man bör inte använda kemikalier vid odling av växter.

Anmäl
2016-07-23 10:58 #2 av: beem

Jag har använt Provadopinnar många gånger men aldrig upplevt skador på bladen.

Jag har aldrig haft Hoya - kanske är den  extra känslig

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2016-07-23 11:31 #3 av: PhatTrance

Har fått förklarat för mig att det eventuellt kan vara nya blad som är bruna. Hoyor blad brukar vara bruna när dom är nya.

Anmäl
2016-07-23 12:06 #4 av: beem

Så bra att det inte berodde på pinnarna.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2016-07-27 07:48 #5 av: mariatingsund

japp, det är nya blad. De blir lika gröna som de andra när de växer

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.