Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fruktträd, bärbuskar och bärväxter

Vad är det här för buske?

2016-07-21 20:56 #0 av: TjockaBerta
result

Kan någon tala om för mig vad detta är för buske? Den växer jättefort och blir jättehög 

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2016-07-21 22:27 #1 av: Åsa S

Ser ingen bild

Anmäl
2016-07-22 02:54 #2 av: TjockaBerta

Jag försöker igenSkrattar

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2016-07-22 08:55 #3 av: Åsa S

Häggmispel den har ätliga bär

Anmäl
2016-07-22 08:58 #4 av: TjockaBerta

Tack för svar. Nu ska jag läsa på Cool

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2016-07-22 09:06 #5 av: Åsa S

Man kan hitta mycket inressant info om man söker på saskatoons då får man upp info som ex. om hur viktigt dessa bär var för de kanadeniska indianerna förr i tiden och liknande.

Anmäl
2016-07-23 09:02 #6 av: Bjornen

Det finns omkring 10 arter av häggmispel som alla är från Nordamerika. Svensk häggmispel är en korsning som uppstått i Sverige. Jag tycker man inte ska använda namnet Saskatons som är det amerikanska namnet på flera häggmispelarter och används som namn i Finland, vissa sorter som odlats i Finland har sålts i Sverige under finskt namn. I Sverige ska vi använda namnet häggmispel och inget annat. Ett äldre svenskt lokalnamn är mullbär och belagt åtminstone från Västmanland, södra Dalarna och runt Sollefteå sedan 1700-talet. Bären är goda men alla fåglar äter dem gärna innan de hunnit bli mogna med sin blåsvarta bärfärg.

Anmäl
2016-07-23 09:20 #7 av: Rhonda

I år hann jag till häggmispeln längre upp på vår gata. Jag äter ihjäl mig mig de är sååå goda. I år var bären jättestora o söta.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.