Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1372 ggr
Galenidjur
2016-07-09 14:07

Vad är det här för växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Köpte den här i tisdags , men det stod inte namnet på växten så nu vet jag ju inte alls hur den ska skötas. Någon som vet? :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
OlleA
2016-07-09 14:12
#1

Palettblad eller "nässla" (Solenostemon scutellarioides), en växt som finns i många färgvarianter. Den är lättskött men behöver mycket vatten. Finast i form och färg blir den om du regelbundet toppar den och tar bort blomknopparna.

Olle

Galenidjur
2016-07-09 14:18
#2

#1 Tack! 🙂

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Bjornen
2016-07-10 07:47
#3

Prakt- eller prydnadsnässla eller palettblad. En gammal lättodlad krukväxt som numera ofta säljs som terassväxt. Frostkänslig. Lätt att föröka med sticklingar och bör förnyas varje år, då de blir vedartade och förtvinar. Ta inte sticklingar för sent på hösten.

Bjornen
2016-07-10 07:48
#4

Bör inte stå i alltför soligt läge, då försvinner en del av bladfärgen.

Galenidjur
2016-07-10 13:30
#5

#3 vad menar du med "Bör förnyas varje år" ? 🤔 (dum fråga kanske , men jag är inte alls bra på skötsel av plantor och så )

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Galenidjur
2016-07-10 13:40
#6

Också

Om de inte ska stå i allt för soligt läge , är det då dumt att ha dem ståendes på fönsterbrädet?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Bjornen
2016-07-11 08:38
#7

Fungerar inte så bra i soligaste fönstret. Att man bör förnya dem varje år gör man med sticklingar (skott) som sätts direkt i kruka eller i ett glas vatten för rotbildning och senare plantering i kruka. Lätt att föröka med sticklingar.

Galenidjur
2016-07-13 15:16
#8

nu har jag den faktiskt i fönstret ändå, men det har knappast varit stekande sol (mycket moln och regn och så ute den senaste tiden) så jag tror det är okej i nuläget. Blir det bättre väder flyttar jag den haha. DOCK har jag nu märkt att den börjat bli lite ledsen och vissa blad har liksom rullat ihop sig. Vad betyder detta? Jag kan knappast tro att jag har vattnat den för lite då jag sett till att jorden hela tiden är fuktig. Tror jag vattnade den rejält senast i förrgår. Men de kanske måste "dränkas" varje gång man vattnar? (har läst att de är väldigt törstiga) Och för mycket ljus tror jag inte heller den har fått. Det har ju knappt varit  nån sol… Vad kan det här bero på?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Bjornen
2016-07-15 08:53
#9

De får inte vattnas för mycket heller. Om du har ytterkruka, se efter att det inte står vatten i den och töm ur den efter varje vattning.

Upp till toppen
Annons: