Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Vad är det här för växt?

2016-07-09 14:07 #0 av: Galenidjur

Köpte den här i tisdags , men det stod inte namnet på växten så nu vet jag ju inte alls hur den ska skötas. Någon som vet? :) 

StjärnorMedarbetare på jattekanin.ifokusStjärnor
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Anmäl
2016-07-09 14:12 #1 av: OlleA

Palettblad eller "nässla" (Solenostemon scutellarioides), en växt som finns i många färgvarianter. Den är lättskött men behöver mycket vatten. Finast i form och färg blir den om du regelbundet toppar den och tar bort blomknopparna.

Olle

Anmäl
2016-07-09 14:18 #2 av: Galenidjur

#1 Tack! Glad

Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Anmäl
2016-07-10 07:47 #3 av: Bjornen

Prakt- eller prydnadsnässla eller palettblad. En gammal lättodlad krukväxt som numera ofta säljs som terassväxt. Frostkänslig. Lätt att föröka med sticklingar och bör förnyas varje år, då de blir vedartade och förtvinar. Ta inte sticklingar för sent på hösten.

Anmäl
2016-07-10 07:48 #4 av: Bjornen

Bör inte stå i alltför soligt läge, då försvinner en del av bladfärgen.

Anmäl
2016-07-10 13:30 #5 av: Galenidjur

#3 vad menar du med "Bör förnyas varje år" ? Funderar (dum fråga kanske , men jag är inte alls bra på skötsel av plantor och så ) 

Anmäl
2016-07-10 13:40 #6 av: Galenidjur

Också

Om de inte ska stå i allt för soligt läge , är det då dumt att ha dem ståendes på fönsterbrädet? 

Anmäl
2016-07-11 08:38 #7 av: Bjornen

Fungerar inte så bra i soligaste fönstret. Att man bör förnya dem varje år gör man med sticklingar (skott) som sätts direkt i kruka eller i ett glas vatten för rotbildning och senare plantering i kruka. Lätt att föröka med sticklingar.

Anmäl
2016-07-13 15:16 #8 av: Galenidjur

nu har jag den faktiskt i fönstret ändå, men det har knappast varit stekande sol (mycket moln och regn och så ute den senaste tiden) så jag tror det är okej i nuläget. Blir det bättre väder flyttar jag den haha. DOCK har jag nu märkt att den börjat bli lite ledsen och vissa blad har liksom rullat ihop sig. Vad betyder detta? Jag kan knappast tro att jag har vattnat den för lite då jag sett till att jorden hela tiden är fuktig. Tror jag vattnade den rejält senast i förrgår. Men de kanske måste "dränkas" varje gång man vattnar? (har läst att de är väldigt törstiga) Och för mycket ljus tror jag inte heller den har fått. Det har ju knappt varit  nån sol... Vad kan det här bero på? 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.