Annons:
Etikettvad-är-det
Läst 2159 ggr
Babydino
2016-07-02 22:51

Silica sand?

Förmodligen är jag helt fel, men krukväxter i fokus verkar helt ok just nu. Ser väldigt märkligt ut.

Tänkte iaf att någon här vet och kan hjälpa mig!

Det står att jag ska blanda i Silica sand i blandning.
Vart får jag tag på detta, och vad är det svenska namnet??

Tack. :)

Annons:
Bjornen
2016-07-03 13:21
#2

Silikat är sand med hög halt av kisel. Helt enkelt sand. Kiselhalten har ingen som helst betydelse om det inte gäller metallurgiska processer, där olika halter av ämnen har betydelse för kemiska reaktioner.

Babydino
2016-07-08 23:07
#3

Ah okej. Så vilken sand som helst funkar? Vart får man lättas tag på sand med kisel? Är det bara att plocka på stranden eller kan man köpa på typ en blomster affär?

Bjornen
2016-07-09 10:36
#4

Kiselhalten i sanden har betydelse i melluriska processer men inte när det gäller att blanda i jord till växter. Normalt ingår inte sand i allemansrättenn men i små mängder är det knappast något problem och som blandning till blommor är det oftast bäst med en blandning av sand och grus, som kan hittas i grustag. Bör inte tas vid badständer. Det borde finnas även att köpa i trädgårdshandeln.

Babydino
2016-07-10 01:10
#5

#4 Tack för svar :)

mariatingsund
2016-07-11 21:19
#6

Du nämnde att man inte ska ta vid badstränder. Är sanden där i annan kvalitet?  Eller av annat skäl?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Bjornen
2016-07-12 07:08
#7

Det är inte bra om många tar sand vid sandstränder. Att ta sand är ingen rättighet enligt allemansrätten, men att att ta enstaka liter vid ett grustag tycker jag att det kan tålas.  Badstränder är i ordningsställd och kan vara stora kostnader att iordningsställa. Oftast är också den sanden för fin kvalite och är bättre att använda sand och grus.

mariatingsund
2016-07-12 12:05
#8

Tack Björn! Jag hade inte tänkt så långt med allemansrätten tidigare för jag  tog faktiskt hem lite sand från Öland, det var ju inte badstrand i och för sig, men  det kanske är salthaltigt  och duger inte till odling?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
2016-07-15 08:18
#9

Salthaltigt är inte bra för de flesta växter, men salthalten vid Östersjön är nog så svag att det inte påverkar växterna. För säkerhets skull bör den inte användas till taklök som är extra saltkänslig. Återanvänd vintersand eller det som är avsett för halkbekämpning ska inte användas åt några växter. Trift kanske klarar även den miljön eftersom den är mycket salttålig.

MagArne
2016-07-20 11:12
Bjornen
2016-07-21 09:23
#11

Blästersand är nog inte så bra eftersom man ör ha lite grövre sand till växter och helst en blandning av sand och grus.

MagArne
2016-07-21 13:58
#12

#11 Finns olika grovlekar. Julas blästersand är som sandlådesand.
I akvarie/djuraffärerna kan man köpa Rådasand i olika grovlekar. Kostar lite mer än blästersanden men rör det sig inte om 100-tals kilon så är det fortfarande inga problem.

Babydino
2016-07-22 01:47
#13

Detta är då till en krukväxt som inte ska ha näring från jorden. 
Behöver därför inte så mycket. Om ni säger att det fungerar så kör jag på det. Vill bara inte att sanden ska innehålla något som gör att rötterna blir förstörda osv.

Annons:
Bjornen
2016-07-23 09:04
#14

Till växter är det allra bäst med en landning av sand och grus för att det ska vara olika kornstorlekar.

Upp till toppen
Annons: