Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Vad är det?

Vad är det här för marktäckare?

2016-06-21 23:09 #0 av: maddask

Hej.vet någon vad det här är för marktäckare? Har byggt hus på en gammal skogstomt och dom här finns kvar längs staketet mot grannen. Undrar om man kan gräva upp dom och sätta dom i en slänt där vi behöver täcka upp med något grönt. Kan i princip inget om växter och vet inte om det här är något som växer vilt eller som en gång blivit planterat och sen spridit sig

Anmäl
2016-06-21 23:12 #1 av: maddask

Anmäl
2016-06-21 23:14 #2 av: -Cissi-

Min mor har såna i en slänt i sin stuga. Vet dock inte vad dom heter tyvärr (nyfiken på svaret) tror inte att deg ska vara nått problem att gräva upp och plantera nånannanstans. :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Anmäl
2016-06-21 23:26 #3 av: [Indii]

Vintergröna (Vinca minor). Mycket lättodlad, och går att flytta.

Anmäl
2016-06-21 23:27 #4 av: Agafia

Vintergröna får blå blommor

Anmäl
2016-06-21 23:31 #5 av: [Indii]

Ja, alt. vita eller lila blommor.

Anmäl
2016-06-21 23:34 #6 av: Agafia

#5 . Jag hade ingen aning om att den fanns i olika färger , de jag sett har haft blå blommor , man lär sig något nytt varje dag 😀

Anmäl
2016-06-21 23:42 #7 av: [Indii]

#6 Ja, men den blå är ju vanligast!

Anmäl
2016-06-21 23:43 #8 av: maddask

Åh tack för svaren! Ja den har lite blålila blommor här och var. Är det bara att gräva upp med så mycket rötter som möjligt och flytta? Kommer den sprida sig vidare då? Dumma frågor kanske men jag lär mig 😁

Anmäl
2016-06-21 23:50 #9 av: [Indii]

Ja, det brukar gå bra. Den trivs bäst i halvskugga - skugga, och på fuktig jord.

Anmäl
2016-06-22 14:41 #10 av: thildaaaa

Vi har lila i trädgården, sprider sig som galningar, man får hålla efter! :)

Anmäl
2016-06-22 15:55 #11 av: Guldpaddan

Jag är också nybörjare. Men om man ser en växt som spridit sig som din gjort så kan man utgå från att den är lätt att ha, och trivs bra där du bor.
Lycka till, så roligt med levande växter.

Anmäl
2016-06-22 21:36 #12 av: maddask

Guldladda

Ja att den trivs där den växer är det ingen tvekan om. Tyvärr har vi en slänt i söderläge som vi hade velat planera om den i. Och det verkar ju inte vara optimalt då. Men vi testat. Kostar ju inget.

Anmäl
2016-06-23 08:46 #13 av: Bjornen

Vintergröna (både vanlig och stor) trivs bäst i skuggigare lägen och gärna kalkrik jord. Vill inte ha fuktig jord. Genom de vintergröna bladen skadas de ofta av vårsolen om de står soligt. Tål torka bra på sommaren.

Anmäl
2016-06-23 22:57 #14 av: [Indii]

#13 Upplever att den inte är speciellt torktålig, utan vissnar rätt snabbt vid längre perioder med torrt väder. Har i skrivande stund en till viss del torkad vintergröna här p.g.a. det torra vädret som varit. Har också fått lära mig att den därför trivs på lite mer fuktighetshållande jordar, men det kanske är olika beroende på i vilket läge den växer i.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.