Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fruktträd, bärbuskar och bärväxter

Plommon Opal - gödsla när - vad ?

2016-06-15 19:08 #0 av: beem

Vi har ett plommonträd - Opal - som är ca 8 år. Brukar ge bra med frukt trots liten skötsel. Vi vattnar extra under riktigt torra perioder.

Min fråga gäller gödsling - när bör man göra det och med vad ska man gödsla ?

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2016-06-21 16:40 #1 av: beem

Ingen som vet Storgråter

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2016-06-21 21:20 #2 av: Sabinan

Jag hade just ett Opalplommon, när jag bodde i hus förut.
Planterade och vattnade det regelbundet de första åren, sen bara vid torrt väder under längre tid.
Jag brukade sen inte gödsla den något särskilt förutom med gräsklipp på våren när jag kom ihåg det. Har också för mig att jag brukade mylla ner benmjöl vid samma tidpunkt men inte varje år då. 
Den tog tid på sig att ge plommon men oj vad stora skördar vi fick sen! Glad

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Anmäl
2016-06-22 21:12 #3 av: beem

Verkar som de inte är så krävande då vad gäller näring.

Anmäl
2016-06-23 02:21 #4 av: Sabinan

#3 Precis, de är lättskötta när de väl etablerat sig. Goda plommon ger de också och fina skördar, snarare får man kartgallra för att det blir så mycket plommon Glad

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Anmäl
2016-06-23 08:42 #5 av: Bjornen

Gödsling av träd görs bäst före midsommar och inte förrän de utvecklat sina blad. Gödsling bör göras i närheten av kronans ytterkant, där de har sina sugrötter.

Anmäl
2016-06-23 09:56 #6 av: beem

OK då vet jag mer. Tack för era svar.

Anmäl
2016-06-27 22:41 #7 av: mariatingsund

Gäller det alla fruktträd? 

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.