Annons:
Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 1038 ggr
Gronstedt
6/12/16, 3:33 PM

Spirea/ölandstok bortskänkes

Jag ska möblera om i trädgården och ta bort en del häck. Den som vill ha är välkommen att komma och gräva upp den! Stora, väl uppväxta plantor, som förmodligen kan delas.

25-30 st. gulblommande ölandstok.
6 st. (minst?) brudspirea Tor.
Ett antal rosablommande spirea av okänd typ.

Dessutom en rosenkvitten.

Finns utanför Älvängen norr om Göteborg. Ska vara borta senast 10 juli.

Annons:
Bjornen
6/13/16, 7:22 AM
#1

Mycket olämplig tid att flytta buskar mitt i sommaren. Det kräver att de klipps ner ordentligt och vattnas mycket rikligt samt lämpligen skuggning med t.ex. björkris. Uppgrävning görs kvällstid eller regnig dag. En timme uppgrävd buske i solen kan ta död på den.

Någon brudspirea med namnet "Tor" finns inte. En björkspirea finns med namnet Tor.

Bjornen
6/13/16, 7:28 AM
#2

Ölandstok mycket känslig för torka och placera rötterna i plastsäckar direkt och gärna vattna något i säcken. Rötterna får inte se sol.

Gronstedt
6/13/16, 11:32 AM
#3

Jaha minsann. Då är det väl en felskriven brudspirea då. Naturligtvis är det olämpligt att flytta dem så här års, ingen har påstått annat. Men det är nu de ska bort och den som vill försöka är ändå välkommen att hämta dem.

Bjornen
6/13/16, 9:38 PM
#4

Jo visst ibland måste växter flyttas även under sommaren och då krävs lite extra förberedelser med kraftig beskärning och uppgrävning då inte solen är i farten.

Tant Grön
6/14/16, 12:54 AM
#5

Jag har lyckats att flytta växter på sommaren genom att låta dem dra i en hink vatten innan jag planterar. Så duschar jag växten och slår in den i vit plast. Den vita plasten skyddar mot solen och hindrar uttorkning.

Upp till toppen
Annons: