Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Ohyra, skadedjur och sjukdomar

Någon sorts insekt

2016-06-09 17:48 #0 av: minimina99

Vad är detta och finns de några icke kemiska knep för att få bort den från mina ärtor? ☺️

Anmäl
2016-06-12 19:12 #1 av: rogerth

Ser ut att vara en Pingborre. Är de inte intresserad av din gräsmatta också?

Anmäl
2016-06-13 07:55 #2 av: Bjornen

Insekter är inte min starka sida, men det är inte någon pingborre. Kemikalier mot skalbaggar finns inte som får användas utan särskilda tillstånd. Om den skadar växterna är det bara att plocka och döda. 

Anmäl
2016-06-13 18:37 #3 av: Tant Grön

Jag gissar att det är en trädgårdsborre. Vi hade mängder av dom här för några år sedan.

Anmäl
2016-06-14 13:09 #4 av: minimina99

Den käkar äppelträdet också men har inte märkt att den äter på gräsmattan, fanns en hel del på trädet

Anmäl
2016-06-14 13:34 #5 av: Tant Grön

#4 Det är larverna som äter gräsrötter. Här kan du läsa att den vuxna skalbaggen äter blad och knoppar på träd och buskar. http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=4014

Anmäl
2016-06-15 13:06 #6 av: minimina99

Aj de låter otrevliga, äter de potatis också?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.