Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3750 ggr
mariatingsund
6/5/16, 7:49 AM

rhododendron

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har problem med två rhododendron, ena har så fula kroknade blad plus att något äter på bladen, den andra har angrepp på mögel eller svamp eller rost? Kan man rädda den? Eller kan man sätta en ny i samma jord? Eller ska jag ge upp med rhododendron på vår tomt? Jag har försökt med näring avsett för just rhododendron plus att jag gett dem vatten och de finns i skugga/halvskugga. När jag planterade den sista busken, då köpte jag rejält med rhododendronjord också.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Bjornen
6/5/16, 9:46 AM
#1

Det kan vara flera som tycker om rododendron och så små ätskador saknar betydelse. Förekomst av skadedjur och sjukdomar varierar mellan olika år. När man planterar rododendron är okalkad torv lik bra eller bättre än rododendronjord samt mycket billigare. Man bör dock tillföra lite naturgödsel (inte algomin). Ett bra gödselmedel är också granbarr.

mariatingsund
6/5/16, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Jag måste nog förtydliga med en bild till, att någon har ätit på den ena är inte det värsta med DEN busken.  Jag försökte göra några bilder fast jag lyckades inte bra att fånga de krulliga bladen.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
6/5/16, 4:36 PM
#3

Levande växter har sällan perfekta blad utan det blir lätt olika skador. Gröna blad om än skadade som inte har några levande skadedjur samlar näring ändå. Finns det skadedjur bör man försöka ta bort dem och i värsta fall ta bort blad eller knoppar med ägg och larver. Svampangripna blad bör tas bort och förstöras/brännas för att minska risken för spridning. Torkskador under vintern kan även vara delvis gröna och då bör de sparas. Om man tycker att vissa blad är för fula kan de tas bort, men har de något grönt kvar så gör de nytta för växten.

mariatingsund
6/5/16, 4:56 PM
#4

Tack Björnen, jag undrar varför det blir så. Nu den andra rhododendron som BARA har svamp/rostangripna blad, och bladlösa grenar, den blommar nu men kan man rädda den på något sätt? (Bild 2 längst upp) Bär inte jorden det här angreppet, så även om jag tar bort bladen (då blir det ju inga kvar) så har jorden smittan kvar väl ?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tant Grön
6/5/16, 11:38 PM
#5

#4 Om du googlar på skador rhododendron så finns det mycket att läsa.

Bjornen
6/6/16, 8:20 AM
#6

Rododendron kan mycket väl beskäras och görs lämpligen efter blomningen.

Annons:
mariatingsund
6/6/16, 10:08 AM
#7

Jag ska kolla på skadorna på nätet. Jag har beskurit den mindre busken (med den krulliga bladen) men jag är rädd att den andra med sina spretande bara grenar kommer att dö för då borde jag ju beskära ända ner för att få ordning på det. Jag hade egentligen gärna fått svar på om man kan rädda en sådan rododendron med svampangrepp eller rost och hur när det har nu gått så långt. Men ska googla också.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Halvdansken
6/6/16, 2:52 PM
#8

Jag ger mina järnvitriol vart 3 år, det ger fina blad och de växter som attan.  Du köper det i vanliga byggmarknader, mest används det till mossborttagning i gräsmattan.

Jag haar också skurit på den, där den var spretig och tunn, och den kommer fint tillbaka. Detta året knäcktes stora delar av snön, jag hoppas den klarar det, men det borde den.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mariatingsund
6/6/16, 11:40 PM
#9

Tusen tack!

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
8/12/16, 4:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#10

Jag återkommer med min fråga och bifogar nya bilder för att det ska bli synlig vad jag menar med krokiga blad. Problemet är att bladen inte blir släta fina när de har börjat växa såhär.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Åsa S
8/12/16, 10:11 PM
#11

Konduktörsklippen i kanten på bladen görs ofta av öronvivel som kan bli ett stor problem på rhododendron, larverna lever på rötterna. Man kan vattna ut nematoder för att döda larverna och på så sätt minska problemen

mariatingsund
8/13/16, 9:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tack Åsa, menar du att dessa deformerade blad beror på öronvivel? Det var ju just snyggt. :(  Är det olika nematoder till olika skadegörare? Hjälper dessa mot ollonborrar också? Jag hittade sådana larver också i jorden vid lagerhägg.  Är det ett acceptabelt pris eller finns de billigare?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Åsa S
8/13/16, 9:56 AM
#13

De gör inte de deformerade bladen utan det är de som gjort konduktörsklippen man ser i kanterna på bladen. Öronvivellarver är rätt lika ollonborrelarver så det kan ju vara öronvivlar på lagerhäggen med. Jag skulle höra med firman som säljer om den nematodarten även kan gå på andra skalbaggelarver.

Annons:
mariatingsund
8/13/16, 11:38 AM
#14

ollonborrelarven såg  stooora ut, fast jag vet inte hur stora öronvivellarven är. 

Men vad är det då som gör att bladen ser så ut?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Codonopsis
8/13/16, 12:39 PM
#15

Det är inga insektsskador som orsakar de märkliga bladen. Jag har sett samma sak på en av mina Rhododendron - R. tamarindos - men det brukar rätta till sig så småningom. Skälet är troligen att årstillväxten kommer i gång för sent, det sker vanligen strax efter blomningen på våren.

Öronvivel orsakar runda hål i bladkanterna, på dina blad ser det ut som minerarflugans larver, de brukar göra såna gångar i bladen. Svår att komma åt eftersom larver finns inne i bladet.

När en Rhododendron mår dåligt är vanliga orsaker felaktigt pH värde i jorden eller för kompakt jord. Rhododendron skall ha syrerik och "flufffig" jord samt väldränerad.  Det brukar inte gå bra att gräva en grop i befintlig jord och fylla med R. jord om jorden runt omkring är kompakt lerjord. Då samlas för mycket vatten i hålet och svampangrepp kommer pga dålig dränering. Man bör inte heller täcka marken med täckbark som blir alldeles för kompakt och även då kan växten av svamp.

Rhododendron vill växa i en jord med pH värde 4,5 - 5,5 alltså ganska surt. Det åstadkommer man genom att blanda grov ogödslad, okalkad torv, kompostjord, R. jord, barrförna samt kross för dräneringens skull. Upphöjda bäddar är också bra för dränering.

mariatingsund
8/13/16, 2:20 PM
#16

Tack, vi har långt ifrån lerjord, utan bor vid skogen och tomten innehåller inte bara planterade växter utan också blåbär, vilda hallon mm. Vi har ju lagt täckbark runt men det får jag skrapa bort då. Jag hoppas att det reder sig till nästa år, annars får jag överväga att plantera något annat där.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

lutralutra
8/24/16, 8:13 PM
#17

# 1 Får jag fråga hur du menar med granbarr..?  Alltså hur gör man? 

Ursäkta att jag kapar tråden lite men jag har precis blivit rhododendronägare själv och är helt grön på trädgårdsväxter!


Zepp
8/24/16, 9:22 PM
#18

#17

Man kör med sin gräsklippare med uppsammlare och tippar det uppsammlade under Rodendendronbusken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mariatingsund
8/25/16, 2:30 PM
#19

Men gräsklipp blir ju inte granbarr av.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Zepp
8/25/16, 6:33 PM
#20

Gräsklipp på en skogstomt som min, är till stora delar gran, en och tallbarr, kottar och en del grenar!

På våren eklöv.. iomed att här växer främst vinterek.. som släpper sina blad först på våren.

Grejen är att gräsklipparen fungerar som en dammsugare.

Ioförsej så är själva gräsklippet rätt bra att lägga under Rodendendron.. kompostering direkt där det behövs.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Bjornen
8/26/16, 10:46 AM
#21

Du kan ju använda barren från julgranen. Från större granar finns ofta granbarrshumus som kan tas som gödsel. I samband med skogsavverkningar kan det uppstå barrhögar occh särskilt efter flisveden.

Upp till toppen
Annons: