Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 2206 ggr
Guldpaddan
2016-06-01 13:49

Bild på litet ogräs med små små vita blommor Namn?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är en ovan odlare med balkong. På den låter jag allt växa, även sånt som säker är ogräs. Kör lite djungelstigar. Men det finns en liten lite växt som tar över helt, så den försöker jag ta bort. Vad är det för något? Jag undrar för jag vill gärna ta bort den så tidigt som möjligt, utan namn så är det svårt att googla på den. Blir jätte glad om någon vill svara mig.

Annons:
Magi-cat
2016-06-01 13:52
#1

Vad sägs om våtarv? Söt bild, förresten! 🙂

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophylla/stell/stelmed.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Åsa S
2016-06-01 13:57
#2

Japp ser ut som våtarv, ät upp det i en sallad smakar rätt gott och det är ett av våra ätliga ogräs.

Tant Grön
2016-06-01 17:59
#3

När jag var barn kallade vi den för hönsnate för att hönsen älskade den. Annars heter den ju våtarv.
Den skall vara bra mot eksem om man gnider bladen mot eksemet.

Bjornen
2016-06-01 20:45
#4

Hos mig heter våtarven, vatt-tôrvâ.

Guldpaddan
2016-06-01 21:18
#5

Tack snälla! Kan man äta den så lär jag få mycket sallad, den växer överallt i varendaste kruka och låda.

Sarah
2016-06-06 10:16
#6

Har också fått massor i krukor där jag lagt nyinköpt jord. Antar att det kom med jorden :(

Annons:
Inkanyezi
2016-06-06 19:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Våtarven är klart ätbar. Den känns igen på att stammar och stjälkar har en sträng med hår på en sida. Din blomma skulle kunna vara någon annan i samma familj om den inte har den där hårsträngen. Det är också ganska typiskt med de ganska tjocka bladen. Våtarven är suckulent.

Upp till toppen
Annons: