Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1641 ggr
Rozen
2016-05-29 18:47

Rädda skadat plommonträd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hej,

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med tips kring vårt plommonträd som vi satte förra sommaren. Tror det stod i butiken att det var 3-4 år gammalt. Det växte fina blad på hela trädet förra sommaren (såsom det nu gör på de övriga träden i bakgrunden - se bilder). Men i höstas/vintras så har det varit djur som ätit på stammen (se bilder) och i vår så blommar inte längre en enda gren. Dock har det börjat slå ut nya grenar vid roten av trädet. Så vad ska vi göra nu? Finns det hopp om att grenarna längre upp någon gång också kan börja blomma åter igen? Eller ska vi skära av stammen och låta de nya skotten bilda en ny stam? Eller kommer det se konstigt ut? Bör vi byta ut trädet mot ett nytt träd? 

På bilderna kan ni se hur skadorna ser ut. Det är vita fläckar på stammen lite här och var. Kan det vara svamp? Bör det i så fall bekämpas? Med vad? (Gärna ekologiska/miljövänliga tips!)

Jag har läst i andra forum att träd kan dö om barken är skadad hela vägen runt. Men det verkar den inte vara på det här trädet, men ändå blommar det inte upp till.

Tacksam för alla tips!!

Annons:
Åsa S
2016-05-30 07:43
#1

Du måste ta bort alla skott som kommer under ymp/okulerstället = alla de där längst ner för det är från grundstammen, svårt se på bilden, möjligtvis kan något av skotten sitta ovanför ymp/okulerstället och är resten av trädet helt stendött kanske man kan skapa nytt träd av det ädla skottet.. Om grundstammen får skjuta skott så kan den ädla delen aborteras. Skrapa lite på barken på de kala grenarna är det grönt under och grenarna är mjuka och saftiga + svala att ta på kan det ju finnas hopp om att de finns liv, fast jag hade bytt ut det för även om något ädelt skott lever så måste man ju då börja om från noll och det är inte alltid så att trädet blir så estetiskt fint.

Bjornen
2016-05-30 10:08
#2

Bilderna inte helt tydliga, men det mesta tyder på att det som är ovan ympen är dött. Den äkta trädet är därför troligen dött och endast rotskott som också kan göras om till ett nytt träd. Den är nästan alltid sämre än ympen.

Det syns ingen gnagskada på stammen på bilderna, utan verkar vara torkskador som har hänt rent av innan du köpte den. Det är dock inte säkert att det visade sig förrän i höstas.

Upp till toppen
Annons: