Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 9758 ggr
Tant Grön
5/27/16, 12:25 AM

Skydda jordgubbarna mot fåglar

Annons:
Bjornen
5/27/16, 6:35 AM
#1

Jag tror inte det fungerar alls. Fåglar ser skillnad på långt håll liksom jag ser att konstgjorda växter (som jag är allergisk mot)  inte är riktiga växter på långt håll.

Det som avgör om fåglar är besvärlig mot jordgubbar, beror på tillgång till annan föda. Tillgång till maskar och insekter gör de mindre besvärliga mot bären. Under sommaren är intresset för bär inte så stort hos fåglarna.

Tant Grön
5/27/16, 9:29 AM
#2

Vi har kråkor här som ger sig på allt som är runt. Dom nappade till och med av knoppar på en begonia. Första året jag hade smultron, så nappade dom av dom omogna bären. Då lärde dom sig tydligen att dom inte smakade gott, så nu får dom vara ifred i alla fall. Förra året åt dom upp nästan alla mina krusbär fast jag täckt över med nät. Dom kröp under nätet. Tror inte heller att det hjälper med målade jordgubbar, men jag skall prova i alla fall.

smellcaramell
5/29/16, 7:05 PM
#3

Jag har mina jordgubbar i en gammal kaninbur, då kommer inga fåglar åt dem 😉

Tant Grön
5/29/16, 11:36 PM
#4

#3 Men vad smart. 🙂

Emo
5/31/16, 4:33 AM
#5

Jag har satt lågt nät (0,5 m) runt mina jordgubbsland. Nätet har jag fäst i marken med blompinnar av plast. De sticker upp en dm över nätet och där är det lätt att hänga fågelnätet. När man ska plocka bären lyfter man av nätet på en sida. Detta är enda sättet jag har funnit fungera här. Jag har satt upp 2 10-meters fågelnät och ett 5-meters. Hoppas jag får god skörd.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maleficum
6/1/16, 9:00 AM
#6

Jag har mitt jordgubbsland mellan min altan och grannen som har en hund som gillar att springa ut och skälla på allt som rör sig. Verkar hålla fåglar borta för har aldrig haft problem med dem. Mitt största problem är att jag aldrig är hemma när mina gubbar blir mogna så är bara andra som får njuta av dem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
[Otippbar]
6/5/16, 11:09 PM
#7

Fungerar inte vanliga fågelskrämmor tänker jag? Eller en skrämma som liknar någon rovfågel? Eller att lägga ut gunmiormar? Högtalare med varningsläten ifrån rovfågel, kan det fungera? Jag är lite rädd att fåglar ska fastna i ett nät och skada sig, så det känns inte som ett alternativ faktiskt. Funderar själv på hur sjutton jag ska göra för att få behålla bären. Tror ju inte riktigt på att måla stenar.

Tant Grön
6/5/16, 11:31 PM
#8

#7 Nu har jag lagt ut stenar i alla fall. Hade färg hemma och det var ju lätt att måla. Gummiormar har jag provat men dom brydde sig inte om dom. Fågelskrämmor bryr dom sig inte heller om, men det hjälper mot rådjur.
Har sett vid västkusten att dom har något som liknar en rovfågel på en stång, som en drake, som rör sig i vinden. Tror det är för att skrämma bort fiskmåsar. En sån kunde nog funka, men vet inte var man köper den.

[Otippbar]
6/5/16, 11:41 PM
#9

#8 Berätta gärna sedan hur det fungerade med stenarna. Lycka till! :) Ja precis, en drake som rör sig i vinden. Det ska jag nog börja leta efter. Man kanske kan tillverka en själv.

Tant Grön
6/5/16, 11:47 PM
#10

#9 Strax efter att jag lagt ut stenarna så landade en kråka i närheten. Jag körde bort den.
Skall berätta hur det går, fast det tar lite tid innan gubbarna är mogna.

Maleficum
6/5/16, 11:48 PM
#11

Fåglar är ju smarta så man kan ju inte ha något som blir för statiskt för då vänjer dem sig vid det och lär sig att det inte är farligt så är ju bra att ha något som varierar sig och gärna varierar sig på slumpmässigt vis.

#7 Kan förstå du inte vill använda nät. Mina kusiner använde förut bär nät som tak på kaninhagarna vilket resulterade i en intrasslad trut (dock var inte kaninerna i hagen just då så vet inte vad den leta efter) som sedan resultera i ett ordentligt blåmärke på mitt ena bröst (den satt och gnagde mig i bröstet som tack när jag trassla ut den ur nätet och brorsan kolla att den va okej och dem har kraftiga näbbar och är större än vad man kan tro).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Otippbar]
6/6/16, 12:04 AM
#12

#10 Ja men du måste väl låta kråkan picka på stenen innan du kör bort den, hihi. Så att den lär sig att jordgubbar inte är så gott hos dig. Jo det dröjer ett tag. Själv vet jag inte om det ens blir några bär på mina plantor, men några har faktiskt börjat blomma nu, så det bådar gott :) #11 Det var fint att du offrade ditt bröst ;) för att hjälpa den loss. Usch då! Men bra att det inte blev värre skador och att den fick er hjälp. För det finns ju exempel där det inte gått lika bra för fåglarna.

Sindri
6/9/16, 6:02 PM
#13

Har kört med de där blåa bärnäten här i 30 år och en enda gång har en fågel fastnat och den kunde vi rädda. Själv fastnar jag dock hela tiden, i knappar, slejfar mm så jag är urless på de blå näten.

I år har jag hittat ett set på Lidl som består av mjuka plaströr som man sätter ihop två och två och böjer ner i en båge. Ovanpå en rad med sådana bågar skall man lägga en plast med hål i, men den tror jag inte på. Jag tänker köra med gamla tyllgardiner. IKEA har en billig på metervara och man kan hitta på loppisar.

Helst skulle jag vilja ha en ram med bågar med nät över så man kunde lyfta bort en hel rad på en gång och plocka. Det där av- och på-nätandet är urjobbigt, speciellt i slutet på säsongen när man inte får så många gubbar varje gång.

Min värsta fiender i jordgubbslandet är nog myrorna i alla fall. De bygger bo runt kanterna och under plantorna - sen har de nära till maten…..

Ormar har jag också provat lite här och där i trädgården, det enda de skrämmer är måsar. (Och en och annan gäst som inte är invigd…)

Annons:
Upp till toppen
Annons: