Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 862 ggr
Fridaaaa
2016-05-19 21:12

Hjälp med tomtatplantor

Behöver lite hjälp

FIck två tomatplantor för runt 2-3 veckor sedna, men tycker de slokar jämt, vattnar dem dagligen.

De står ute.

Vad mer kan jag göra?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sindri
2016-05-19 21:35
#1

Oj, det är nog lite tidigt att ställa ut dem. Man brukar vänta tills järnnätterna är över - var förr i början på juni.

Problemet är att de inte skall stå för varmt heller. De behöver mycket ljus och ganska svalt. Har du en riktigt skyddad hörna kanske de kan stå ute på dagen, men ta in dem på natten.

Kanske de har för små krukor så de torkar ut fort?

Halvdansken
2016-05-19 21:41
#2

Tomater behöver mycket gödning, har du planterat om dem i ny jord?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
2016-05-19 21:41
#3

#1 De sa till mig som jag fick dem av att det gick bra.
Kan dessvärre inte ta in dem :/ 

Mycket ljus och ganska svalt ute blir svårt är jag rädd :( Har inte så många ställen att ställa dem på :(

De är planterade i rabatten.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2016-05-19 21:42
#4

#2 Ja de fick ny jord.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
2016-05-19 22:50
#5

Har du planterat ut dem? Ja, då får du bara hålla tummarna. Ibland får man glada överraskningar!

Mycket ljus och svalt gäller inomhus. Ute är det nog lite för kallt, men man vet aldrig.

När du skall gödsla är hönsgödsel bra.

Bjornen
2016-05-20 07:08
#6

Beror på vilken sort det. Många sorter fungerar bara i växthus och vill inte någon gång ha temperaturer under 12-15 grader. Dansk export är en gammal frilandstomat som tål lägre temperaturer bra men inte frost. Vid omplantering kan rötterna skadas, men tomatplantor repar sig. Det är viktigt att alla växter avhärdas innan de sätts ut (gäller också vid intagningen). Sol, blåsväder och kyliga nätter är det de måste försiktigt vänjas vid.

Annons:
Fridaaaa
2016-05-20 08:23
#7

#6 Ingen aning om vilken sort det är. Det sa dem dessvärre aldrig.

avhärdas?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
2016-05-20 23:43
#8

Med avhärdas menas att man sakta vänjer plantorna vid att stå ute.
Man börjar med att ta ut dem en stund när det är som varmast på dan, men inte i direkt solljus.

De får stå ute längre och längre tid, till slut över natten. Men som jag skrev tidigare så väntar man till risken för järnnätter är över innan man planterar dem ute, eller låter dem stå ute permanent.

I mellansverige brukar man räkna med att första veckan i juni kan ha någon frostnatt, men jag vet inte om det flyttats nu när klimatet blivit lite varmare. Jag väntar i alla fall tills dess innan mina tomatplantor får flytta ut.

Halvdansken
2016-05-21 09:03
#9

Du skriver att de är planterade i rabatten. Vad är det för jord där?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
2016-05-21 09:13
#10

#8 Aa ok ja den infon fick inte jag :/ 
Ja jag kan inte ta in dem hur som haver så.

#9 Vanlig planteringsjord. Vet inte vad det mer är i.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
2016-05-21 09:22
#11

Ok. Tänkte att om det var mycket lera, så kan man faktiskt vattna ihjäl växter också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sindri
2016-05-21 12:13
#12

Bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Du borde nog fråga personen du fick plantorna av vad det är för sort. Olika sorter sköts på olika sätt, och du måste veta om du t ex skall "tjuva" dem för att få bästa skörd.

Fridaaaa
2016-05-21 13:15
#13

#12 Vet inte vem som köpte dem. Fick dem som avslutningspresent på praktiken. Men kan se om jag kan ta reda på det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Tant Grön
2016-05-21 15:54
#14

Du kan ju lägga över något på natten då det är som kallast. Eller om du har fiberduk så kan den ligga på hela tiden. Sätt några pinnar e.d. så den inte ligger direkt mot bladen.

Fridaaaa
2016-05-21 16:20
#15

#14 Ja jag la en fleecefilt över inatt, och skaffat sån väv som jag ska ha istället :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: