Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 2996 ggr
Bjornen
2016-05-16 19:59

Kopparhäggmispel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kopparhäggmispel

Annons:
Vixxen
2016-05-18 01:22
#1

Aha! Är det så den heter? Är detta sorten av Häggmispel som får sina blad och blommor sent på våren? Och behåller löven långt in på hösten?

Finns ju en variant av Häggmispel som får sina blad tidigt och blommar tidigt, men släpper sina blad vid första kylan. Vad heter den?

Har aldrig tänkt på att de naturligtvis har olika namn! Bara vetat att det finns en "vår-tidig" och en "höst-sen" sort!

Bjornen
2016-05-18 07:01
#2

Det finns omkring 10 arter av häggmispel och alla härstammar från Nordamerika. Svensk häggmispel är en korsning som uppstått i Sverige. Häggmispel har odlats länge som bärväxt i Sverige och ett äldre lokalnamn är mullbär (känt från södra Dalarna, Västmanland och Sollefteå) Bilden visar kopparhäggmispel som har kopparfärgade blad särskilt på våren. Blomningstiden mellan de olika arter skiljer inte mycket, men kan variera på 1-2 veckor. 

Arterna av häggmispel är svåra att skilja och stor förvirring genom att handeln använder olika namn på samma art. Jag har för mig att en art/sort har kallats sen häggmispel (jag hittar inte namnet i någon litteratur), men den blommor nästan samtidigt med andra arter.

Bladutsprickning och lövfällningen varierar mycket litet mellan arterna av häggmispel. 

Jag har omkring 5-7 arter i min visningsträdgård.

Vixxen
2016-05-18 08:45
#3

#2 Grannarna har den "tidiga" varianten och vi har den "sena". Det är stor skillnad på blomningstid, lövsättning och när de tappar sina blad. Häckarna är 30-35 år gamla (inköpta ungefär samtidigt) och det har alltid varit denna skillnad på dem.

Upp till toppen
Annons: