Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 3271 ggr
Ellrose
5/16/16, 4:13 PM

Ta skott

Hej. Jag undrar om hur jag kan ta skott på syren, pil, hägg, rönn, vinbär och hallon?

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
Bjornen
5/16/16, 6:12 PM
#1

Syren, hägg och rönn är mycket svårt att sticklingföröka och vanligen förökas de med ympar. Däremot kan det tas rotsticklingar av syren och hägg. Syren kräver vass spade och rotskott tas bäst på senhösten. Hägg och rönn kan förökas med frön eller unga självsådda plantor.

Pil kan tas kvistar som kan sättas i vatten och de bildar fort rötter.

Vinbär kan tas sticklingar som sätts i sandblandad jord. Lite säkrare är att ta avläggare, då en kvist läggs ner på marken och hålls fast med järnträd eller liknande. Skrapning av barken på undersidan underlättar rotsättningen. Den rotade kvisten tas bort efter ett år.

Hallon tas rotsticklingar som lätt uppstår. Se efter så att moderplantan är frisk. 

Rotskott fungerar bäst att ta på senhösten. Andra tider bör de sättas i kruka några månader och placeras i skuggigt och lugnt läge  innan de sätts på friland.

Åsa S
5/17/16, 6:31 AM
#2

Syren kan faktiskt funka ifall man tar vid rätt tid och det är nu i maj man ska testa, men visst olika sorter funkar olika bra den vanliga kan vara lite knepigare men den småbladiga syrenen Palibin är faktiskt rätt lätt gjorde en häck till mina föräldrar av den.

Har bara tagit en kruka med den jord jag haft ofta slattar av olka slags krukväxtord/blomjord som jag blandat med trädgårdsjord. Sedan har jag stuckit ner toppsticklingar  (flera per kruka, fuktat med vatten och satt en plastpåse över och ställt i skuggigt ställe i trädgården alt. inne i ett fönster dock ej i gassande sol)

Bjornen
5/17/16, 6:51 AM
#3

Jag har inte provat att ta sticklingar av vanlig syren (Syringa vulgaris), men troligtvis lyckas det bäst innan de har vegeterat och lämpligen i april och man kan behöva ta bort en del knoppar för att minska avdunstningen.  

Längesedan provade jag med ungersk syren med ovegeterade sticklingar och några lyckades jag få rötter på. De stod svalt inomhus till en början. Ungersk syren ger ju inte lika rikligt med rotskott som vanlig syren.

Dvärgsyren (Palibin) ger inga rotskott alls åtminstone ännu hos mig.

Åsa S
5/17/16, 6:59 AM
#4

Nej Palibin har jag aldrig sett rotskott på men sticklingar tagna nu i maj brukar ofta rota sig till 100% så det är konstigt den brukar vara rätt dyr i handeln och att man sällan ser den i buskform (tipset om att ta sticklingar på Syren i maj fick jag av min plantskolelärare på Alnarp). Men jag är sån som testar nästan allt man har lite att förlora bara att klippa sticklingar på lite av allt och sedan ser man vad som rotar sig något lär man sig på kuppen.

Tant Grön
5/17/16, 12:49 PM
#5

Ungersk syren har jag lyckats med. Tror jag tog på våren och satte i kruka med plastpåse.
Som ÅsaS säger, det är bara att prova. Vet en som lyckats rota magnolia, men det har jag aldrig lyckats med. Däremot äpple har gått bra och det har jag alltid hört att det inte skall gå.

Upp till toppen
Annons: