Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 1451 ggr
Sabinan
5/9/16, 12:48 AM

Anlägga ett woodland

På mitt lantställe har jag ett litet parti med många olika typer av gamla träd, främst hägg. De är riktigt höga och gamla. Där tänkte jag anlägga ett woodland och tar gärna emot idéer från er på olika växter att plantera. 
Området i fråga är ca 400 kvm. Jag har tänkt på sippor, tulpaner, påskliljor, ramslök och liljekonvaljer (dock ska jag inte ha liljekonvaljer och ramslök på samma ställe) men alla dessa är vår- och försommarblommor.
Vad finns det för växter jag kan ha som blommar längre in på sommaren?
Det är ett skönt, skuggigt  ställe att vara på när det är som varmast. Så jag tar gärna emot idéer om sommarväxtlighet, då det enda jag kommer på är Hostor.

Detta ligger i zon 2 i Västra Götaland

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Bjornen
5/9/16, 6:43 AM
#1

Hägg är ingen bra växt i närheten av woodland, då de gärna fyller upp utrymmet med rötter och bildar rotskott. I närheten av hägg kommer det att bli torrt och de växter som man vanligen odlar i woodland är ofta lite mera fuktälskande.

Aloe.Vera
5/9/16, 11:05 AM
#2

ormbunkar gillar jag skarpt,

ormbunkar, hosta, tulpaner och andra lökar tittandes fram här o där.. kanske inte för blött då? men skugga tål mina höstlökar iallafall jättebra..  blommar till och med längre

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Sabinan
5/10/16, 12:15 PM
#3

#1 aj då, då kanske det är bäst att jag håller mig till vårblommorna. Det är hyfsat fuktigt där på våren men torkar förstås upp lite mer under sommaren.
Kanske det är bättre att hålla utkik efter sommarväxter som tycker om att växa i både skugga och torka då.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Halvdansken
5/10/16, 3:03 PM
#4

Visst finns det växter som blommar i skugga, men ett woodland ha man ju ofta för vackra bladväxter.  Förutom på våren, där man kan ha olika vårblommande.
Myskmadra blommar, och är en god marktäckare. Lite väl god, om den trivs.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: