Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Vilda växter och ogräs

Anlägga ett woodland

2016-05-09 00:48 #0 av: Sabinan

På mitt lantställe har jag ett litet parti med många olika typer av gamla träd, främst hägg. De är riktigt höga och gamla. Där tänkte jag anlägga ett woodland och tar gärna emot idéer från er på olika växter att plantera. 
Området i fråga är ca 400 kvm. Jag har tänkt på sippor, tulpaner, påskliljor, ramslök och liljekonvaljer (dock ska jag inte ha liljekonvaljer och ramslök på samma ställe) men alla dessa är vår- och försommarblommor.
Vad finns det för växter jag kan ha som blommar längre in på sommaren?
Det är ett skönt, skuggigt  ställe att vara på när det är som varmast. Så jag tar gärna emot idéer om sommarväxtlighet, då det enda jag kommer på är Hostor.

Detta ligger i zon 2 i Västra Götaland

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Anmäl
2016-05-09 06:43 #1 av: Bjornen

Hägg är ingen bra växt i närheten av woodland, då de gärna fyller upp utrymmet med rötter och bildar rotskott. I närheten av hägg kommer det att bli torrt och de växter som man vanligen odlar i woodland är ofta lite mera fuktälskande.

Anmäl
2016-05-09 11:05 #2 av: Aloe.Vera

ormbunkar gillar jag skarpt,

ormbunkar, hosta, tulpaner och andra lökar tittandes fram här o där.. kanske inte för blött då? men skugga tål mina höstlökar iallafall jättebra..  blommar till och med längre

Anmäl
2016-05-10 12:15 #3 av: Sabinan

#1 aj då, då kanske det är bäst att jag håller mig till vårblommorna. Det är hyfsat fuktigt där på våren men torkar förstås upp lite mer under sommaren.
Kanske det är bättre att hålla utkik efter sommarväxter som tycker om att växa i både skugga och torka då.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Anmäl
2016-05-10 15:03 #4 av: Halvdansken

Visst finns det växter som blommar i skugga, men ett woodland ha man ju ofta för vackra bladväxter.  Förutom på våren, där man kan ha olika vårblommande.
Myskmadra blommar, och är en god marktäckare. Lite väl god, om den trivs.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.